DISILLUSION - Ayam

DISILLUSION - Ayam

Nemecká formácia DISILUSSION ma v roku 2006 zaujala nahrávkou "Gloria", ktorá bola inovatívna a istým spôsobom svojská. Experimentovali na nej s elektronickými až industriálnymi prvkami, orchestrálnymi aranžmánmi a melodickým death metalom. Následne o nich dlho nebolo počuť a na scénu sa vrátili pred tromi rokmi albumom "The Liberation", ktorým naznačili trocha odlišné smerovanie.

Tento proces definitívne dotiahli na aktuálnej novinke "Ayam", ktorej výnimočnosť je ukrytá v detailoch. Ani jedna z ôsmych piesní nemá tendenciu ohromiť na prvú. No pri pozornom počúvaní začnete odhaľovať jej pestrosť a skladateľský um jej autorov. Vo svojej hudbe spájajú progresívny rock s metalom rôzneho razenia. Občas zahustia priestor temnými deathovými gitarami a zriedka sa tu stretnete aj s blast beatmi. Väčšinu času však tvoria hudbu v medziach progresívneho rocku, ktorý znie moderne hlavne po zvukovej stránke.

Zaujímavé sú aj orchestrálne aranžmány, ktoré nie sú zbytočne prehustené. Vedia navodiť znepokojivé pocity a občas naopak presvietia atmosféru piesne. Spevák Andy Schmidt má pomerne širokú paletu výrazových prostriedkov od zvláštneho „pologrowlu“, cez čisté spevy až po nízko položený vokál evokujúci gotický štýl. Občas sa v ich hudbe vyskytnú aj zborové spevy, čo nie je úplne bežný prvok. Veľmi často menia v skladbách nálady a robia to rafinovane. Na jednej strane vás tieto zmeny prekvapia, no neznejú kostrbato. Jednotlivé časti prepájajú veľmi príjemným a prirodzeným spôsobom.

Každá skladba je akoby samostatným príbehom, v ktorom sa neustále čosi deje. Do istej miery to pripomína niektoré vývojové etapy skupín ako OPETH či KATATONIA. Krásu ich hudby treba vydolovať pozorným posluchom, ktorý ale stojí za to. Peknou ukážkou je napríklad úvodná skladba "Am Abgrund". Tá začína ambientným úvodom a postupne sa rozbieha do agresívnejších polôh. Divokú rytmiku sprevádzajú jemne psychedelické gitarové riffy. Z ničoho nič sa preklopí do príjemnej progrockovej nálady s melodickým spevom, pričom rytmika nijak nepoľavuje. Tieto nálady sa následne striedajú, pričom sa k nim pripájajú nástroje ako klavír či trubka. Celá tá búrka nálad vás postupne vťahuje do svojho epicentra, aby to po gitarovom sóle usekla. Približne v polke sa pieseň preklopí do rockovej balady, ktorá následne opäť graduje do metalového záveru. A podobne sa budete cítiť pri každej jednej piesni.

Nový album DISILLUSION - "Ayam" zaujme poslucháčov progresívneho metalu, ktorí vyhľadávajú emočnú i štýlovú pestrosť. Skúste venovať tejto nahrávke viac času, trpezlivosti a odmena vás neminie.

8,5 / 10

1. Am Abgrund