DOOL - The Shape of Fluidity

DOOL - The Shape of Fluidity

Holandská skupina DOOL vznikla v roku 2015, má na svojom konte dva štúdiové albumy a jeden živák. Tretí album s názvom "The Shape of Fluidity" voľne nadväzuje na ich predošlú tvorbu, ktorá je mixom viacerých hudobných štýlov. V ich hudbe sa objavujú prvky gothic rocku, doom metalu a alternatívneho rocku.

Atmosféra piesní je v drvivej väčšine temná, melancholická až depresívna. Je to výrazne gitarová hudba a tento nástroj je nositeľom nosných melódií. Jeho sfarbenie je rôznorodé od čistého rockového, cez crunchový až po silne skreslený. Gitarové riffy prípadne akordové postupy určujú spolu s rytmikou charakter jednotlivých piesní. Zjednocujúca je výsledná atmosféra, ktorá je neveselá a ponúka veľký priestor pre emočné prežívanie. Silne ju umocňuje výrazný spev Raven van Dorst, ktorý budem pre potreby recenzie nazývať ako ženský. Vo väčšine jeho polôh znie naozaj žensky aj keď v istých vypjatejších momentoch nesie aj trocha mužské sfarbenie. Raven sa totiž narodila ako intersexuálna a ako dieťa bola chirurgicky prinútená žiť svoj život ako dievča. To bolo dovtedy, kým sa pred niekoľkými rokmi nerozhodla vziať veci do vlastných rúk tým, že získala späť priestor, ktorý jej bol odňatý. Zmenila si svoje meno a nakoniec sa zmierila so svojou hermafroditnou povahou. A tejto problematike sa týkajú aj texty piesní, v ktorých sa vyrovnáva so svojim osudom a akceptáciou.

Osobne si ale myslým že sa v nich nájde každý, kto má trocha problém so zaradením v spoločnosti, prípadne trpí nejakými psychickými problémami. To sa odráža aj v hudbe, ktorá je melancholická ale vie aj poriadne zatlačiť do kúta. Pomerne často sa tu vyskytujú gothic rockové  pasáže, ktoré vychádzajú z klasických postupov. Napríklad refrén v skladbe "Evil In You" je gotika ako vyšitá. Občas tam započujem aj prvky  typické pre kapely ako BRUTUS ale aj zaujímavé progresívne pasáže v štýle MESSA. Pekným príkladom je napr. skladba "Self-Dissect", kde gitarové postupy pripomínajú trochu ich posledný album. Najviac ťažoby si užijete v piesni "Hermagorgon", ktorej riffy sú ťaživé ale tiež miestami pripomínajú posledný album MASTODON. Asi najvýraznejším hitom celej nahrávky je úvodná skladba "Venus In Flames", ktorá je nástojčivá a vyniká z celej nahrávky asi najviac.

Nový album DOOL je ale predovšetkým skvelou kolekciou temných piesní, ktoré sú umne napísané a obsahujú množstvo silných emócií. Nahrávka na jednej strane pôsobí ako monolit, no zároveň je mimoriadne pestrá a nemá tendenciu nudiť.

8 / 10

1. Venus in Flames
2. Self-Dissect