DREAM UNENDING - Tide Turns Eternal

DREAM UNENDING - Tide Turns Eternal

Projekt DREAM UNENDING vznikol na podnet kanadského gitaristu Derricka Vella, inak člena  deathmetalových TOMB MOLD. Ten oslovil Justina DeToreho z INNUMERABLE FORMS, ktorý si vzal na plecia vokály a bicie. Vo svojich domovských kapelách sa obaja venujú death metalu a tu mali potrebu trochu zvoľniť tempo. Či pôjde o jednorazový projekt alebo niečo trvalejšie, ukáže čas.

Debutový počin "Tide Turns Eternal" vychádza z odkazu starých doom metalových nahrávok, ktoré stavajú na ponurej atmosfére. Mám na mysli prvé nahrávky britských pilierov žánru ako MY DYING BRIDE, PARADISE LOST či ANATHEMA. Do veľkej miery cítiť drevnú deathmetalovú surovosť. Nejde však o klasický model založený len na ťahavých gitarových riffoch, ktoré sa roztekajú okolo rytmického základu.
Veľkú rolu tu hrajú akustické gitary (aj dvanásťstrunné), ktoré tvoria jemnejšie náladové plochy. Občas pripomínajú výseky piesní The CURE či FIELDS OF THE NEPHILIM.  Na ne sa nabaľujú jednoduché, ale veľmi efektné sólové vyhrávky, ktoré dávajú skladbám éterický nádych. Tie postupne prechádzajú do ťaživých riffov a zaujímavým spôsobom sa dopĺňajú. A tak sa miešajú výsostne atmosferické plochy s tými drevnými old-schoolovými, čím vzniká pôsobivý kontrast. Ich hudba je do veľkej miery snová a melancholická. V tom správnom okamihu však stočia kormidlo do deathmetalových vôd a táto dynamika je pre ich tvorbu typická. Vokály Justina DeTore sa nesú v typických growlových polohách, ale nevykazujú agresívne prvky. Plávajú ponad hudobný podklad a svojou ponurou náladou ho dofarbujú.

Aj zvuk nahrávky je podobne rozpoltený. Na jednej strane nájdete surový, silne skreslený gitarový zvuk, ktorý vychádza z deväťdesiatych rokov. Na druhej strane sa tu nachádzajú spomínané akustické prvky či sólové vyhrávky, ktoré dávajú piesňam hypnotizujúci odér. Texty piesní sa tradične utápajú v nekonečnom smútku a depresiách. V tomto smere je doom metalová scéna strašne konzervatívna a tak trochu aj nudná. Občas mi pripadá, že texty sú len povinnou jazdou a ich prítomnosť je druhoradá. (Ale to je problémom celej scény, takže v tomto prípade nejde o ojedinelý jav.) V záverečnej skladbe sa na albume objavuje speváčka McKenna Rae, ktorá je celkom príjemným spestrením tejto ťaživej kompozície. Na nahrávke nájdete aj klávesové party, ktoré nahral Derrickov otec.

"Tide Turns Eternal" ponúka trocha iný pohľad na drevný death/doom. Primárne vychádza z jeho spráchnivených koreňov, no DREAM UNENDING úplne premenili jeho výslednú atmosféru. Je to v zásade nenápadný album, ktorý ocení len úzky okruh poslucháčov.

8 / 10

1. Entrance
2. Adorned in Lies