ELBE - Eschatology

ELBE - Eschatology

Moravská formácia ELBE naštartovala svoju púť nenápadne, v začiatkoch viac-menej len ako bočný projekt gitaristov Standu Jelínka a Martina "Spacosh" Peřiny. Debutové CD "Sudety" (2018) sa točilo vo vodách post-rocku a bolo takmer výlučne inštrumentálne. Dvojica však už vtedy naznačila, že má cit pre melanchóliu.

A tento stav potvrdzuje aj v roku 2020, kedy sa o slovo hlási so svojim druhým albumom "Eschatology". Tentokrát už ako plnohodnotná kapela, veď zostava sa rozšírila o troch ďalších členov. Najvýraznejším z nich je určite vokalista Jan "Insomnic" (z niekdajších SOMNUS AETERNUS), ktorý sa ako hosť objavil už na debute. Jeho hlasový fond si nevystačí len s hlbokým čistým vokálom; neraz predvedie poriadne šťavnatý growling, občas zanôti až do pološkreku. Anglické texty v jeho podaní znejú naprosto suverénne a potešila i rodná reč, hoci len v jedinej skladbe, emotívnej "Jizvy".
S vokálnym prejavom korešponduje aj samotná hudba, ktorá do určitej miery pritvrdila. Základom sú zasnené fragmenty dvoch gitár a ich spoločné „hrátky“. Nepátral som, kto sa stará viac o melódie a kto o doprovod; obaja autori s ľahkosťou servírujú spoločné nápady a výsledkom sú silné, prevažne odpočinkové témy, čerpajúce ako z post-rocku, tak z melancholického doom metalu. Jedným z nováčikov v zostave je bubeník Jan Kylar. Ten sa nikam neponáhľa, jeho hra je precízna a do gitarových motívov zapadla „tak akurát“. Formáciu dopĺňa tretí Jan, basák Stinka - opäť ide o skúseného hráča, ktorého meno je spojené hlavne s pôsobením v RETURN TO INNOCENCE. Jeho chvíle nastanú v záverečnej, minimalisticky vyskladanej/pohrebne ladenej inštrumentálke "Slumber".

Samotný album tvorí deväť skladieb, nečakajte žiadne siahodlhé kompozície (osem minút považujem za znesiteľnú dĺžku nielen pre „zaDoomaných“ poslucháčov). Lahodné momenty nachádzam najmä v úvodnej kompozícii "The Terminal Summit", podmanivej klipovke "Looking Back", či "Valleys Full Of Milk" s hypnotickou strednou pasážou. A za gitarové harmónie v "The After" by sa nehanbili ani takoví SWALLOW THE SUN. V tejto skladbe prišla navyše vypomôcť Tereza z ARCH OF HELL, ktorej zasnený spev do hudby moravských náladotvorcov krásne zapasoval. Nechýba síce ani pár slabších kúskov, avšak nič, čo by malo zraziť hodnotenie dosky pod „nadpriemer“.

ELBE nahrali určite jedno z najsilnejších diel na tohtoročnej domácej scéne. A možno to bude znieť ako klišé, ale "Eschatology" má potenciál presadiť sa výraznejšie i v zahraničí. Z výsledného zvuku priam dýcha atmosféra jesenného lesa, páni tak pekne trafili obdobie vydania. Okrem toho je počuteľné, že kapela sa po rozšírení o nových členov rýchlo zohrala… a pripravila nám príjemné chvíle v objatí melanchólie.

8,5 / 10

1. The Terminal Summit
2. Looking Back