HAMFERÐ - Men Gu​ð​s hond er sterk

HAMFERÐ - Men Gu​ð​s hond er sterk

Faerské ostrovy sú izolované súostrovie niekde medzi Škótskom a Islandom. Počtom obyvateľov pripomína väčšie okresné mesto na Slovensku. Podľa metal archives tam aktuálne pôsobí desať metalových kapiel a najvýraznejšou z nich sú bez debaty HAMFERÐ. A nie je to tým že v roku 2012 vyhrali súťaž Wacken Metal Battle. Najväčšiu zásluhu na tom má ich debutový album a skvelé koncerty, na ktorých vedia vytvoriť hypnotizujúcu atmosféru. Ja osobne som ich videl naživo štyri krát a vždy to stálo za to.

Aktuálne skupina vydala svoj tretí album s názvom "Men Gu​ð​s hond er sterk". Aj naďalej produkujú pochmúrny doom metal, ktorý má tendenciu vás zavaliť svojou ťažobou. Základným stavebným prvkom ich hudby sú pochopiteľne masívne gitarové riffy a valivá rytmika. Oproti prvým dvom nahrávkam sa tempá piesní o niečo zrýchlili, samozrejme v rámci žánru. No v niektorým momentoch to vedia seriózne vyhrotiť a spustiť poriadny death metalový lomoz. Takúto agresívnu pasáž nájdete napríklad v skladbe "Rikin". Tieto momenty mám u doom metalových kapiel rád a vždy to príjemne osvieži atmosféru piesní. Tá je v zásade veľmi ponurá a depresívna, čo je samozrejme u tohto žánru štandard. Veľkou devízou hudby HAMFERÐ je spevák Jón Aldará, ktorého hlas je poznávacím znamením ich hudby. A je to v predovšetkým jeho čistý spev, ktorý je majestátny a naplnený emóciami. V momente ako začne spievať, skladby akoby presvecuje svojím silným hlasom. Ale nemusíte sa obávať žeby do nich vnášal nejaké pozitívne emócie. Naopak ešte znásobí ich melancholickú miestami až trúchlivú atmosféru a to veľmi špecifickým spôsobom. Druhou jeho výraznou polohou je deathový growl, ktorý je plný a surový. Zhutňuje ním celú produkciu a dáva jej zverský charakter.

Jednotlivé skladby majú na doom metal pomerne strohú minutáž pohybujúcu sa niekde medzi piatimi šiestimi minútami. Na albume nájdete osem piesní, z ktorej záverečná je ale len outro s hovoreným slovom a neskreslenou gitarou. V ňom vám vyrozpráva starecký hlas príbeh slávnej veľrybárskej katastrofy, ktorá sa odohrala v meste Sandvík v roku 1915. Dva člny sa nakoniec potopili, pričom sa stratilo 14 členov posádky, zatiaľ čo dedina to s hrôzou sledovala z pobrežia. Ten hlas by mal patriť osobe ktorá, ktorá to celé prežila. Samotný názov albumu by sa dal voľne preložiť ako silná ruka božia, ktorá zrejme tohto rybára mala zachrániť. Ak ale pripustíme existenciu všemocného boha, tak tá istá mocná ruka v tom istom momente zniesla zo sveta ďalších 14 rybárov. Záleží na uhle pohľadu..

Aktuálna novinka HAMFERÐ je solídna doom metalová nahrávka s vynikajúcim spevom Jóna Aldara. V podstate jej nemám čo vytknúť, aj keď samotná hudba by si možno pýtala niečo výraznejšie, čím by sa odlíšila od ostatnej scény. Ja si ale myslím, že títo hudobníci nepovedali posledné slovo a niečoho veľkého sa od nich ešte len dočkáme.

8 / 10

1. Ábær
2. Rikin