HEXVESSEL - Polar Veil

HEXVESSEL - Polar Veil

Fínski HEXVESSEL sa na svojom šiestom albume "Polar Veil" rozhodli pre radikálnu transformáciu svojej tvorby do novej podoby. Aj z toho dôvodu je pre mňa táto nahrávka jednou z najočakávanejších v tomto roku.

Ich klasická tvorba bola mixom neofolku a psychedelického okultného rocku, pričom s metalom nemala nič spoločné. Jediným prienikom bola minulosť speváka Mathewa McNerneyho, ktorý pôsobil v DHG, CODE či DEATHTRIP. Podobne je to aj v prípade bubeníka Jukka Rämänena, ktorý pôsobí v DARK BUDDHA RISING. No v samotnej hudbe HEXVESSEL sa to výrazne nikdy neprejavilo. Predposledná nahrávka "All Tree" bola čisto folková a posledný zásek "Kindred" bol skôr psychedelickým úletom, ktorý ale tiež vychádzal z folkového základu. Všetko sa ale zmenilo v máji tohto roku, keď skupina zverejnila prvý singel s názvom "Older Than The Gods".

Silne skreslené gitary hrajúce black metalové tremolá prekvapili zrejme mnohých poslucháčov. Vo vzduchu visela otázka, či bude celý album podobne ladený. A dnes už vieme že áno. Zároveň treba dodať, že "Polar Veil" nie je klasický black metalový album. Mnoho prvkov ich pôvodnej tvorby si na novinke zachovali a výraznejšou zmenou si prešli najmä gitary. Tie dostali surový skreslený charakter, pričom ich zvukovo takmer vôbec neočistili. Často počujete na začiatku skladby ako sa zapne zosilňovač a bez hrabnutia do strún počujete jeho šum. Mne je tento prístup veľmi sympatický a dáva celej nahrávke špinavý charakter.

Rytmika sa takisto zmenila, no len čiastočne. S nejakými blastbeatmi nerátajte a rýchlejších pasáží sa tu dočkáte len v dvoch piesňach. Zväčša sa album nesie v pokojnejších rytmoch. Spevák Mathew ostáva verný svojmu čistému spevu, čo je len dobre. Jeho farba hlasu a štýl spevu dáva ich hudbe nezameniteľnú pečať a výrazný charakter. Ostatne platí to aj pre jeho ďalšie kapely v ktorých je stále aktívny. Kto pozná tvorbu BEASTMILK či GRAVE PLEASURES, presne vie, o čom hovorím. Je to proste pán spevák. Najpodstatnejšie sú samotné skladby, ktoré sa spočiatku tvárili trochu nenápadne. No po čase sa začali odhaľovať a ukazovať svoju krásu. Hneď úvodná "The Tundra is Awake" je nádherná hymnická skladba s ambientnými Burzum-klávesami. "Listen to the River" v sebe prepája naliehavý žalospev a disharmonické gitarové motívy. Tretia "A Cabin in Montana" je pre mňa najhitovejšia skladba s plazivou rytmikou a charizmatickými spevmi. Neskôr sa k slovu dostanú aj tie rýchlejšie kusy, ale nechcem to tu rozpitvávať do úplných detailov. Budem rád, keď si nahrávku vypočujete a sami objavíte jej krásu.

Texty piesní sa zaoberajú klasickými témami, ktorými nás skupina zásobuje od svojho vzniku. Sú to najmä mystika, rituály, sila prírody, vesmírna energia a zabudnuté božstvá. Na albume sa podieľalo aj niekoľko hostí. Gitarista Ben Chisholm známy najmä spoluprácou s Chelsea Wolfe, Nameless Void z NEGATIVE PLANE a Okoi z BØLZER. Pokiaľ si zadovážite nahrávku na vinyle, môžete sa tešiť na dvanásťstranovú brožúru o umení Thomasa Hoopera, ktorý je autorom prebalu. Mimochodom, ten sa tiež mimoriadne vydaril.

HEXVESSEL na novinke "Polar Veil" presmerovali svoju tvorbu do doom/black metalových vôd, pričom si zachovali svoje tradičné poznávacie znaky. Je to vskutku zaujímavá a dosť nečakaná nahrávka, ktorá ma ale príjemne prekvapila.

9 / 10

1. The Tundra Is Awake
2. Older than the Gods