KANDAR - Síla imaginace

KANDAR - Síla imaginace

Brnenská kapela KANDAR sa behom ôsmych rokov vypracovala na jednu z najvýraznejších českých grindcorových skupín. A to je u našich západných susedov veľká vec, pretože ich scéna nemá vo svete konkurenciu. Aspoň ja to tak vnímam. Skupina sa od svojho vzniku inšpirovala hororovými filmami, ktoré sú veľkou vášňou najmä speváka Topiho. Pokiaľ ste videli jeho kérky viete o čom je reč. Na novinke opustili tento žáner a sústredili sa na filmografiu Jana Švankmajera. Jeho filmy sú nesmierne originálne a radia sa k najvýznamnejším dielam filmového surrealizmu. Názvy piesní priamo odkazujú na jeho filmy a objavujú sa v nich aj úryvky dialógov. Hudobne skupina ostáva pri nápaditom grind core, ktorý sa vie v správnej chvíli skludniť. Po chvíli sa samozrejme opäť rozbehne do vyšších otáčok a takýmto spôsobom neustále pulzuje. Musím vyzdvihnúť gitarové umenie Jakuba Fritsche, ktorý na novinke nešetrí sviežimi nápadmi. Od klasických grindových rifov až po psychedelické voivodovské vyhrávky. Jeho hra je mimoriadne pestrá a zvuk jeho nástroja je šťavnatý a prierazný. Od prvých albumov sa ich hudba posunula na trochu vyššiu úroveň. Už to nie je len kvalitný grind core ale ďaleko komplexnejšia zmes grindu, death metalu a niečoho, čo slovami neviem presne opísať. Je to taký zvláštny presah koketujúci s alternatívou. Neustále sa v skladbách niečo deje a celé  vás to postupne pohlcuje. Každá  skladba v sebe ukrýva niečo znepokojivé a hulvátske.

V ich hudbe je ten grind tak nasiaknutý, že by ho vedeli pretaviť aj do skladby s tempom pod 80bpm. Významnou premenou prešiel aj spev a texty piesní. Tie sú kompletne v českom jazyku a aby dobre vynikli, Topi v mnohých momentoch volí civilnejší prejav ako na predošlých nahrávkach. Aj tu je však veľmi presvedčivý a páči sa mi táto jeho nová poloha. Často akoby texty len odčítaval a svoj hlas len mierne ťahá do growlu. Samozrejme na túto disciplínu úplne nezanevrel, čo je len dobre. V nej je totiž veľmi výrazný a vždy bol. Samotný koncept grind coru s filmovými ukážkami samozrejme nie je nijak objavný. Ten má v českom grinde svoju tradíciu a novinka naň skvele nadväzuje. Medzi moje najobľúbenejšie skladby albumu patria "Hmyz"," Don Šajn", "Zahrada" a "Faust".
"Síla imaginace" posunula tvorbu KANDAR na vyššiu métu. Vďaka nej je ich hudba omnoho pestrejšia a nápaditejšia. Najväčšou devízu nahrávky je ale skutočnosť, že sa jej nedokážem dostatočne nasýtiť. Málokedy si vystačím s jedným posluchom a zväčša si ju musím opakovane vypočuť znova.

8,5 / 10

01. Síla Imaginace
02. Otrantský zámek