KVELERTAK - Endling

KVELERTAK - Endling

Nórski škrtiči KVELERTAK sú zaujímavý úkaz na metalovej scéne. Keď ich vidíte na pódiu, máte pocit že títo páni nemajú žiadne ambície. Je to ten typ muzikantov akými sú napríklad RED FANG. Proste sa stretnú v skúšobni, vypijú nejaké to pivko a zahrajú si svoju obľúbenú hudbu. Netuším či je to iba zdanie, ale tak na mňa pôsobia. Na druhej strane skupina získala niekoľko prestížnych cien a predala veľké množstvo nosičov. Absolvovali turné s velikánmi metalovej scény ako aj vlastné svetové turné. Samozrejme nesmieme zabúdať na fantastickú muziku, ktorá za tým stojí. Na poslednom albume "Splid" vymenili speváka a započali tak novú etapu svojej existencie.

Čo sa týka  štýlového zaradenia, všetko ostáva pri starom. Energický mix rock´n´rollu, punku a black metalu ostáva aj naďalej ich poznávacím znamením. Jediný rozdiel je v pomere jednotlivých ingrediencií. Na začiatku tam bolo black metalu omnoho viac, pričom dnes ho tam nájdete skôr sporadicky. Aj na novinke je ho ako šafránu, no treba to brať ako vývoj. Ich hudba má aktuálne viac punkový nádych s výraznou rock´n´rollovou rytmikou. Akoby sa TURBONEGRO postupne menili na THE HELLACOPTERS, pričom táto premena ostala na pol ceste. Prvá polovica novinky sa nesie v tradičnom párty štýle. V úvodných piesňach nájdete klasicky chytľavé gitarové vyhrávky, energickú rytmiku ako aj výrazné refrény, často zborovo spievané. Musím ale skonštatovať že podobných a možno aj lepších piesní sme od nich počuli v minulosti omnoho viac. Aj keď to nie sú ich topky, naživo budú fungovať bezchybne. Či už je to punková hitovka "Motsols" alebo blackom ošľahnutá sypanica "Fedrekult". Podobne ako na "Splid" sa v druhej časti nahrávky nachádzajú o niečo experimentálnejšie skladby. V nich cítim snahu vyskúšať si netradičné prvky a neokukané nástroje. Typickým príkladom je skladba "Døgeniktens Kvad" v ktorej sa objavuje banjo. Je to zaujímavá skladba, ktorá mi opäť trochu evokuje MASTODON. A v tomto smere nie je na albume jediná. Za zmienku stojí aj titulná skladba, ktorej punk rockový základ vychádza z tvorby RAMONES. Dokonca mi pripomína jednu konkrétnu skladbu, len si nespomínam na jej názov.

V tejto časti cítim snahu o vytvorenie niečoho nového. A vraciame sa opäť k otázke ambícií? Je toto snaha o hudobný progres alebo je to proste ich aktuálne nastavenie. Mne ako poslucháčovi to ale môže byť v podstate jedno. Ja som príjmateľ a prvoradé je, či ma to baví. Podľa promo materiálov texty na novinke sledujú príbehy mužov a žien Nórska. Nejedná sa o klasické mýty, ale príbehy skutočných ľudí.
KVELERTAK sa mierne zasekli vo vlastných mantineloch, ktoré prekračujú len zriedka. Talent zložiť dobré skladby nestratili, len sa začínajú trocha recyklovať.  Aj keď "Endling" nie je ani zďaleka ich najlepšia nahrávka, stále ma ten ich rock´n´roll baví. Otázkou je, dokedy si s týmito devízami vystačia. Do budúcna by to chcelo nejaký výraznejší impulz či zmenu, ktorá by ich hudbu posunula ďalej.

7,5 / 10

01. Krøterveg Te Helvete
02. Fedrekult