LETHE - Alienation

LETHE - Alienation

Na chvíľu si odpočiňme od metalu, aj keď personálne ostávame stále na scéne. Projekt LETHE vznikol niekedy v roku 2012 a založili ho Anna Murphy (CELLAR DARLING, ex-ELUVEITIE) spolu s Tor-Helge Skei (MANES, MANII).

Prvé dve nahrávky boli v znamení avantgardného metalu a elektroniky, ktoré dopĺňal Annin krehký vokál. Obe znejú veľmi zaujímavo no mňa definitívne presvedčila až aktuálna novinka, na ktorej výrazne potlačili metalové prvky. Rytmika je prakticky výhradne elektronická a skreslené gitary tú síce nájdete na pár miestach, no sú veľmi nenápadné a skôr len dokresľujú výslednú atmosféru. Základom celej hudby je temná elektronika, v ktorej nájdete prvky trip-hopu avantgardy a jazzu. Pokiaľ máte radi ULVER, ATROX,  THE 3RD AND THE MORTAL alebo MANES, ste na dobrej adrese. Prítomnosť Tor-Helge Skeia ako skladateľa je absolútne ťažisková a ten MANES tu vytŕča z každej noty. Základom je tu famózna práca so syntetizátormi, v ktorej využíva sofistikované zvukové banky, oscilátory, modulátory, loopy, delaye a množstvo iných efektov. Skladby sa nesú v pomalých tempách a majú melancholickú náladu. Výsledný efekt potom zjemňuje krehký žensky vokál v podaní už spomínanej švajčiarskej speváčky. Je to hudba určená na sústredený posluch a prenesie vás do iných dimenzií. Je to hudobný svet, ktorý je veľmi blízky tomu, ktorý vyprodukovali MANES na svojich posledných nahrávkach. Rozdiel je hlavne vo vokáloch. Mimochodom farba spevu Anna Murphy nie je až tak výrazná, no jej techniku a presnú intonáciu jej nemožno uprieť.

S príchodom štvrtej skladby s názvom "Éternel" sa tu začne objavovať pomerne nečakaný mužský spev. Ten má na svedomí francúzsky raper Pierre Ripka alias K-rip. Jeho pasáže výrazne menia atmosféru piesní a ťahajú ich hudbu za hranice štýlových šablón. Aj keď nie som fanúšik rapu, tento element tu oceňujem. Mení totiž celú produkciu na niečo veľmi ťažko zaraditeľné a originálne. V tomto smere nie sú LETHE síce priekopníci, ale v kontexte celej nahrávky ide o pomerne svojský prístup. A je veľmi dôležité, že je to dobre naaranžované a znie to prirodzene. Na nahrávke sa okrem spomínaných persón podieľali aj gitarista Eivind Fjøseide, spevák David Genillard a bubeníci Tor Arne Helgesen a Rune Hoemsnes. Všetci sa spájajú so skupinou, ktorej meno už nebudem uvádzať, lebo sa tu vyskytuje častejšie ako názov tohto projektu.
Tretí album projektu LETHE "Alienation" prináša poslucháčovi temnú elektronickú hudbu, v ktorej nájdete množstvo nečakaných prvkov. Pre poslucháčov jednej nórskej skupiny to zrejme nebude až také prekvapenie, no myslím že aj oni tu objavia niečo nové.

8,5 / 10

1. Anhedonia
2. Brighter