LYKOTONON - Promethean Pathology

LYKOTONON - Promethean Pathology

Partia amerických hudobníkov z formácií WAYFARER, STORMKEEP a BLOOD INCANTATION vytvorili úplne nový projekt s názvom LYKOTONON. Snažil som sa vypátrať význam tohto slova, ale nič zmysluplné som nenašiel. Má to však jednu obrovskú výhodu. Pokiaľ si vyhľadávate informácie o tejto kapele, nemusíte selektovať odkazy a všetky výsledky budú trefou do čierneho .

Skupina tvorí hudbu, ktorú by som definoval ako industriálny black/death s prvkami psychedelického rocku. Výborne pracujú s kontrastom medzi surovými a syntetickými zvukmi. Typickou ukážkou sú napríklad pestré bicie. Tie sú zostavené z klasických surových zvukov reálnych bicích a umelých digitalizovaných beatov. Práve táto zvláštna kooperácia do veľkej mieri určuje charakter celej nahrávky. Skreslené gitary sú trocha v úzadí, čo je v niektorých momentoch na škodu veci. Niekde sa to bez pochýb hodí, ale sú pasáže, kde by som očakával ich silnejší podiel vo výslednom mixu.

Vokály majú skôr deathový charakter aj keď sa nejedná o hlboký growl. Majú agresívnejší nádych a občas sú dofarbené zvukovými efektami. Prvky elektronickej hudby sú tu často nenápadné, no ich prítomnosť je vo výsledku podstatná a určujúca. Skladby majú dobrú dynamiku a často sa v nich mení tempo. V spojení s čudnými syntetickými zvukmi vytvárajú chaotické hudobné fragmenty, ktoré vás neustále atakujú. V tomto smere mi ich tvorba mierne pripomína hudbu DØDHEIMSGARD. Na druhej strane vedia tvoriť aj atmosferickejšie plochy, ktoré sú v protiklade k výbušným blastbeatom. Krásnou ukážkou tohto prístupu je druhá skladba "Wrested From Solace". Tam sa v pravidelných cykloch strieda divoká black metalová rytmika a jej pomalšia industriálna podoba.

Nájdete tu aj songy, kde elektronika výrazne dominuje Napríklad "Apeiron", tá má krásnu snovú až vesmírnu atmosféru a v podstate funguje ako dvojminútové intro. V tomto smere vyniká aj skladba "The Primal Principle", ktorá je zrejme najexperimentálnejšia z celej kolekcie. Kombinácia dominujúcej elektroniky a syntetického vokálu z nej robí jedinečnú ukážku odvahy autorov prekračovať hranice žánru.  Konkurovať jej môže aj záverečná  "Seeing Silver in Shadow", ktorá má pre zmenu progresívny nádych. V tejto skladbe kombinujú progrockové psychedelické motívy s industriálnymi prvkami. Mám rád keď nahrávky končia výraznými piesňami, ktoré do veľkej miery určujú výsledný dojem. Mám však jednu podstatnú výhradu. Celkový zvuk nahrávky mi príde trocha sterilný, plochý a nevynikajú v ňom inak zaujímavé hudobné nápady. Som si istý že to bol zámer kapely a ja to rešpektujem. Do istej mieri si ho viem „dokrútiť“ na zosilňovači, no ide len o kozmetickú úpravu.

Debutový album LYKOTONON neprináša žiadnu revolúciu v rámci žánru, no zároveň ani nekopíruje jeho ikonických predstaviteľov. Je to zaujímavá nahrávka, ktorá prináša množstvo pútavých momentov, čo stoja za vypočutie.

8 / 10

1. The Apocryphal Self
2. Wrested From Solace