MADDER MORTEM - Old Eyes, New Heart

MADDER MORTEM - Old Eyes, New Heart

Nórska formácia MADDER MORTEM je nenápadný klenot metalovej scény, ktorý sa postupom času obrusuje a získava na kráse. Skupina nikdy nezaznamenala výraznejšie úspechy aj keď by si to určite zaslúžila. Vypracovali si svoj osobitý výraz, ktorý je v podstate nezaraditeľný. Najbližšie má ich hudba k progresívnemu metalu, čo je ale trocha zavádzajúce. Aktuálna novinka "Old Eyes, New Heart" je v poradí ôsmym albumom v ich diskografii. Vo svojej tvorbe si nekladú žánrové mantinely a radi v tomto smere experimentujú. Na aktuálnej nahrávke nájdete bluesové, djentové, rockové či postmetalové motívy, ktoré opäť veľmi umne vymodelovali na svoj obraz. V tomto smere sú ich skladateľské dovednosti na vysokej úrovni. Výsledkom akéhokoľvek experimentu je vždy ich špecifická hudba, ktorú si nezameníte s ničím iným. To je dnes mimoriadne cenená devíza, ktorá je na scéne čoraz vzácnejším artiklom. A nezabúdajme na silné emócie, ktoré vyžarujú z ich hudby. Či už je to smútok, nostalgia, hnev ale občas aj radosť. S tou však narábajú veľmi opatrne, čo veľmi oceňujem.

Rytmická sekcia je ako vždy veľmi pestrá a miestami až hravá. Aj v relatívne priamočiarejších pasážach vedia vymyslieť zaujímavé rytmické patterny, ktoré ale nerušia  atmosféru nahrávky. Gitary sú podobne pestré od jemných jednoduchých akordov až po masívne agresívne ataky. Nad tým celým sa vznáša  uhrančivý vokál Agnety Mangnes Kirkevaag, ktorý je výrazným prvkom ich hudby. Jej spev má osobitú farbu a vie s ním skvele narábať. Občas prinesie do skladby nečakané momenty, ktoré by ste od metalovej speváčky nečakali. Hudba MADDER MORTEM bola vždy zmesou melanchólie, smútku a hnevu. Na tejto nahrávke je to ešte citeľnejšie a je to spôsobené úmrtím Agnetynho a Pettrovho otca. Petter alias BP.M je gitarista skupiny, ktorý nahrávku aj produkoval.  Jednotlivé skladby by som rozdelil do dvoch skupín. Na jednej strane sú to agresívnejšie kusy ako "Master Tongue", "Coming from the Dark", "Things I'll Never Do" či "Towers". Na druhej strane sú to melancholické piesne ako "On Guard", "Long Road" alebo "Cold Hard Rain". Jedinečnou skladbou na nahrávke je šiesta "Unity", ktorá mi miestami pripomína tvorbu britských MUSE.

MADDER MORTEM opäť natočili kvalitnú nahrávku, ktorá by mohla osloviť pomerne široké spektrum poslucháčov. Aj keď si uvedomujem že sa tak nestane, potenciál je tu veľký. Dôležitý je ale výsledok, na ktorý môžu byť títo sympatickí hudobníci hrdí.

8,5 / 10

01. Coming from the Dark
02. On Guard