OCEANS OF SLUMBER - Starlight And Ash

OCEANS OF SLUMBER - Starlight And Ash

OCEANS OF SLUMBER neradi prestupujú na jednom mieste a na novinke sa rozhodli pre  výrazný odklon od svojej predošlej tvorby. Ich hudba na prvých štyroch albumoch vychádzala zo svojského mixu doomu a death metalu. Pokojne k tomu môžeme pripojiť art-rockové aranžmány využívajúce nástroje ako klavír, husle či violončelo. A nesmieme zabudnúť na americké južanské vplyvy vychádzajúce z tradičného blues.

Aktuálna novinka stavia predovšetkým na týchto prvkoch, pričom tie metalové v podstate potlačili do úzadia. Z doom metalu si ponechali ponurú atmosféru a sčasti aj veľmi podobnú stavbu piesní. Na skreslené gitary a divokejšiu rytmiku zabudnite. Piesne sa nesú v pokojných tempách a okrem blues tu nájdete odkazy na gospel či country hudby.

Pri prvotných posluchoch mi album pripadal ako kolekcia baladických piesní. Toto platí len čiastočne, pretože v úzkych mantineloch skupina ďalej experimentuje. Tak napríklad rytmika v piesňach "The Waters Rising" a "The Hanging Tree" ukrýva pod povrchom akoby elektronické prvky, ktoré sú umne namiešané s akustickými bicími. Sú v zásade dosť jednoduché a priamočiare, čo je obrovská zmena. Na predošlých nahrávkach Dobber Beverly predvádzal presný opak a často využíval košaté prechody na bicích. Jeho hra zapĺňala priestor a teraz si ide jednoduché základy bez výraznejších vybočení. Jedinou výnimkou je asi skladba "Star Altar", v ktorej sú prítomné spomínané prechody a trochu toho doomu.

Gitary hrajú vyslovene doprovodnú rolu a klavír má mierne navrch. Pri aranžmánoch sa sústredili predovšetkým na atmosféru  piesní, v ktorých exceluje nádherný vokál Cammie Gilbert. Ešte nikdy nemal jej spev tak podstatnú úlohu v ich hudbe ako na novinke. Jej technika spevu je na vysokej úrovni a jej farba hlasu je pomerne rýchlo rozpoznateľná. No najdôležitejšie sú emócie, ktoré vkladá do svojho prejavu. Asi nikoho neprekvapí, že sa tu bavíme hlavne o melanchólii, smútku a depresii. Novinka obsahuje desať autorských piesní, v ktorých skupina tvorí jednoduché podklady pre zamatový spev svojej líderky. Občas Cammie sprevádza len osamotený klavír, občas sa pridajú všetky nástroje a zborové spevy. Jediné čo ich spája je melancholická nálada a smutné texty. To sú mimochodom prvky, ktoré sprevádzajú ich tvorbu od počiatkov.

Kapela už v minulosti prerobila niekoľko piesní na svoj obraz a tento krát siahli do hlbokej minulosti. "House of the Rising Sun" je tradičná americká skladba spojená s New Orleans a najviac ju preslávili ANIMALS. Verzia OCEANS OF SLUMBER je tvorená len violončelom, husľami, klavírom a spevom.

OCEANS OF SLUMBER na novinke opustili metalové vody a nechali vyniknúť poetiku pôvodnej južanskej hudby, ktorú interpretujú pomerne svojským štýlom. Je to veľmi zaujímavá nahrávka, ktorá vo mne zrela niekoľko mesiacov. Som veľmi zvedavý, čím nás prekvapia nabudúce, pretože stagnácia je u tejto kapely málo pravdepodobná. Aj keď ma tento album baví, návrat do metalových vôd by som vcelku privítal.

8.5 / 10

01. The Waters Rising
02. Hearts of Stone