SWALLOW THE SUN - When A Shadow Is Forced Into The Light

Kvalitného doom metalu vychádza v posledných rokoch poskromne a každá výnimka preto poteší. Pred štyrmi rokmi vydali SWALLOW THE SUN trojalbum, ktorého dĺžka prekročila dve a pol hodiny. Táto bohatá nádielka mala však jeden výrazný nedostatok. Materiál na ňom síce mal istú dávku kvality, no po jeho vypočutí nezanechal vo mne žiadnu stopu, ktorá by ma nútila si ho vypočuť znova. Za nešťastné považujem aj rozhodnutie, rozdeliť žánrovo odlišné skladby do troch celkov. Je síce pravda, že som sa k nemu po čase predsa vrátil, no výsledný dojem bol len o trocha pozitívnejší.

Novinka "When A Shadow Is Forced Into The Light" je v tomto smere omnoho vydarenejšia a cítiť na nej mierny žánrový posun do extrémnejších vôd. Skladby v sebe ukrývajú omnoho výraznejšie motívy a hneď po prvom vypočutí som si našiel aj pár favoritov. Základné stavebné kamene tvorby Fínov ostali neporušené a tými naďalej ostávajú rozsiahle doom metalové kompozície plné podmanivej atmosféry. No aktuálne do nich infiltrovali extrémnejšie pasáže ozvláštnené blackovým spevom. Ako protipól do svojej hudby zatiahli viac samplov, ambientných prvkov a podmanivých slákov. Aktuálna tvorba je skrátka omnoho pestrejšia a má v sebe viac záchytných bodov. Trochu prečistili výsledný zvuk oproti minulosti a zvýraznili ním kontrasty.
Jednotlivé kompozície sa viac priblížili klasickej piesňovej forme, čo si myslím hodne pomohlo. No nejedná sa samozrejme o štruktúry typu „sloha, refrén, sloha“, len sa formou priblížili viac k tradičným postupom.

Typickým príkladom je skladba "Firelights", ku ktorej nie náhodou skupina natočila aj videoklip. Tá obsahuje v podstate všetko, o čom som doteraz písal a dokonale reprezentuje celú nahrávku. Na albume objavíte aj večný odkaz Aleah Stanbridge, ktorá pred troma rokmi podľahla rakovine. V skladbe "Clouds On Your Side" použili jej text, hlas a podľa zdrojov ju aj celú zložila. Ako vysvetľuje jej dlhoročný partner Juha Raivio, celý album pojednáva o tom, ako sa vyrovnáva s touto tragickou udalosťou. Samotný názov albumu je v podstate metaforickým vyjadrením tejto bolestivej straty. Napriek celkovej ponurej atmosfére dosky, ktorá je podporená temnými surovými pasážami znie však veľmi sviežo. Občas je v skladbách cítiť aj náznaky pozitívnej energie, aj keď ide o ojedinelé momenty.

Je zjavné, že kapela sa posunula dobrým smerom. Či to spôsobil príchod dvoch nových členov, alebo chuť robiť veci inak, je v danej chvíli nepodstatné. Dôležitý je výsledok. SWALLOW THE SUN vytvorili svoj zatiaľ najsilnejší materiál v čase, keď dosiahli svoju plnoletosť.

8,5 / 10

1. When A Shadow Is Forced Into The Light
2. The Crimson Crown