VULTURE INDUSTRIES - Ghosts From the Past

VULTURE INDUSTRIES sa v rámci nórskej metalovej avantgardnej scény nikdy nedostali medzi úplnú špičku. Napriek tomu je ich hudba mimoriadne zaujímavá a novinkou urobili ďalší krok vpred. Štýlovo sa ešte výraznejšie odklonili od konkurencie a ich hudba je čoraz atraktívnejšia a zábavnejšia. Prvé nahrávky boli inšpirované tvorbou ARCTURUS, no postupne rozvíjali svoj štýl do väčšej žánrovej šírky. Metalové prvky sa zúžili na skreslené gitary a nenápadne pridávali do svojej hudby prvky ako post-punk či gothic rock. Postupom času si tak vytvorili svoj špecifický žánrový mix, ktorému odjakživa dominoval teatrálny vokál Bjørnara Nilsena.

Na novinke "Ghosts From the Past" sa ešte viac vzdialili metalovému žánru a zamerali sa viac na tvorbu piesní. Prvky gotického rocku dostali ešte väčší priestor a ich hudba sa priblížila tradičnej pesničkovej forme. Osobne si myslím, že takto výrazné piesne aké sú na novinke som od nich ešte nepočul. Svojím spôsobom sú omnoho viac stráviteľné a zároveň mimoriadne hravé. Pamätám si ich vystúpenie na minuloročnom Brutale, kde zahrali pár ukážok z novinky - napríklad skladbu "Deeper", pri ktorej skvele zapojili obecenstvo do chytľavých jednoduchých vokálov. Už vtedy som v nich vycítil silný potenciál. Napríklad "Saturn Devouring His Young" je komplexným hitom so všetkým, čo k tomu patrí.

Podobne je to aj s nasledujúcou "Hell is Mine", kde sa prvý krát dostávajú k slovu dychové nástroje. Tie dávajú skladbám veľmi špecifickú atmosféru, len škoda že ich nevyužívajú vo väčšom množstve. Ešte sa s nimi stretneme v nasledujúcej piesni ale pokojne by sa mohli stať súčasťou ich zvuku. Počúvanie tejto nahrávky sa pre mňa stalo návykové a čakám kedy sa konečne nasýtim.

Je zaujímavé ako sa veci opakujú v cykloch. VULTURE INDUSTRIES totiž pôsobili pôvodne pod názvom DEAD ROSE GARDEN a hrali klasický gothic rock. Po dvadsiatich rokoch si dali s týmto štýlom opäť rande ale toto už je úplne iný level. "Ghosts from the Past" je podľa môjho názoru najlepšia nahrávka skupiny, ktorá trocha pripomína kabaretné predstavenie.

8,5 / 10

1. New Lords of Light
2. Saturn Devouring His Young