WHITE VOID - Anti

WHITE VOID - Anti

Z času na čas si rád vypočujem ukážky neznámych skupín a rozšírim si tak obzory. Dvojnásobne to platí pre toto obdobie, kedy má človek viac voľného času. A tak som narazil aj na WHITE VOID, ktorý vydávajú svoj debutový album. Prekvapil ma aj fakt, že si ho pod svoje krídla vzalo vydavateľstvo Nuclear Blast. No keď som si vypočul prvú skladbu, hneď mi bolo jasné odkiaľ fúka vietor. Predpokladáte správne - opäť zo severu.

Speváka súboru som spoznal okamžite; Lars Are Nedland (SOLEFALD, BORKNAGAR, AGE OF SILENCE) má totiž farbu hlasu, ktorú si len ťažko zameníte s niekým iným. Obzvlášť v prípade, že máte napočúvanú tvorbu jeho ostatných projektov. Za biciu súpravu sa posadil talentovaný Tobias Solbakk, ktorý pôsobí v IN VAIN, u IHSAHNa a v mnohých nemetalových zoskupeniach. Zostavu dopĺňajú gitarista Eivind Marum a basák Vegard Kummen.

Tvorba WHITE VOID je silne ovplyvnená hard rockom, ktorý vznikal na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulého storočia. Každopádne tých vplyvov tam cítim viac, no sú ukryté pod povrchom. Kto pozná Larsov štýl a jeho zvukové registre tento fakt asi neprekvapí. V jeho tvorbe boli tieto vplyvy badateľné už v minulosti, aj keď možno nie tak vyhranene. V tomto projekte sa však viac sústreďuje na spev, no jeho klávesy tu nehrajú úplne vedľajšiu rolu. Tú hlavnú však diktuje gitarista Eivind, ktorého štýl hrania v sebe spája elegantné harmónie a bluesovo orientované rockové sóla. No aby to nebola len kópia starej rockovej archy, bolo treba pridať niečo nové. A v tomto smere oživuje celú produkciu rytmická sekcia, ktorá je mimoriadne dynamická a hravá. Nepôsobí vyslovene metalovo, no do istej miery vychádza z jej základov.
Aj zvukovo má nahrávka modernejší šat, aj keď so starými registrami. Takto sa im podarilo prepojiť dva svety, ktorých delí od seba takmer polstoročie. Čo sa týka Larsovho spevu je to jeho klasika. Typické melodické linky v kombinácii s jeho farbou hlasu skvele zapadajú do tejto retro hudby. Zároveň jej dáva nenapodobiteľný kolorit, ktorým je jeho prejav špecifický. Inak jeho spev je podľa môjho názoru použiteľný v akejkoľvek hudbe. Tento fakt už dokázal v SOLEFALD, ktorých tvorba prešla množstvom modifikácií a žánrových prerodov.

Texty piesní vychádzajú z konceptu, ktorý vytvoril francúzsky filozof Albert Camus. Ten sa zaoberá absurdnosťou života a jeho beznádejou. Myslím že ide o veľmi aktuálnu tému, ktorá minulý rok nabrala úplne nové dimenzie.
A aj keď je hudba WHITE VOID ovplyvnená spomínanou hard rockovou etapou, jedná sa o veľmi svieže poňatie tohto žánru.

8,5 / 10

1. Do.Not.Sleep