MALOKARPATAN - Vertumnus Caesar

MALOKARPATAN - Vertumnus Caesar

Nebýva zvykom aby sa kapela vychádzajúca z metalového praveku posúvala do takmer progresívnych vôd. Tie síce tiež pochádzajú z minulého storočia, no je to vskutku nečakaný vývoj. Reč je o novom albume "Vertumnus Caesar" z dielne domácich  MALOKARPATAN.

Hudobný základ ostal nezmenený a opäť vychádza z archaického heavy metalu, ktorý má okolo seba black metalový opar. Je tam opäť cítiť vplyvy kultových kapiel československej scény ako MASTER's HAMMER či ROOT. Jednoduché a zároveň chytľavé gitarové riffy sú sprevádzané takmer hard rockovou rytmikou. Black metal do ich hudby vnáša najmä začernalý vokál, ktorý je charakteristický pre spomínané vzory. A presne tak znela ich hudba do tohto albumu, na ktorom sa rozhodli ozvlástniť svoju tvorbu. Na novinke dali totiž veľký priestor progresívnemu rocku zo sedemdesiatych či osemdesiatych rokov. A nie sú to len nejaké intrá či zopár úletov. Už na minulej nahrávke "Krupinské ohne" bolo cítiť náznaky tohto smerovania, no boli to skôr nesmelé pokusy. Na novinke tento štýl pomerne rozsiahle začlenili do nových piesní a vytvorili zaujímavý novotvar. Nehovorím o jednotlivých ingredienciách ale o výslednom mixe. Je neuveriteľné ako sa vedia tieto štýly dopĺňať. Na albume nájdete nespočetné množstvo syntetizátorových zvukov a rôznych nečakaných nástrojov, ktoré vedia navodiť úplne odlišnú atmosféru. Asi najvýraznejšou ukážkou je skladba "Panstvo salamandrov jest v kavernách zeme", kde sa teda poriadne vybláznili.

Prechody medzi týmito odlišnými svetmi sú veľmi prirodzené a pri každom mám priam slastný pocit. Vtipné na tom je, že klasický heavy metal nepočúvam od základnej školy a progresívny rock sedemdesiatych rokov len veľmi okrajovo. Ale tá nevšedná kombinácia vo mne zvláštnym spôsobom rezonuje. Mimochodom ak budú hrávať tieto skladby naživo so všetkým čo sa v nich odohráva, tak to bude veľký zážitok. Na albume nájdete množstvo hostí ako sú legendy českej scény Silenthell a Necrocock, dvaja hudobníci z kapely HANDS OF ORLAC, či David Olofsson z HELVETETS PORT. Už tradične sú texty písané v archaickej slovenčine a sú ozdobou nahrávky. Ich spojujúcou témou je život Rudolfa II Habsburského.

Nový album MALOKARPATAN "Vertumnus Caesar" prínáša novú hudbu namiešanú z rokmi overených ingrediencií. Občas ich hudba vyvolá pocit déjà vu, no vo výsledku prináša nové zážitky.

8,5 / 10

1. Na okraji priepaste otevíra sa hviezdny zámek