BEHEMOTH: the European Satanist tour

BEHEMOTH: the European Satanist tour

Je možné, aby v roku 2015 vypredala extreme metalová kapela v našich končinách koncert, na ktorý nebol distribuovaný ani žiaden oficiálny plagát? Áno, dámy a páni, BEHEMOTH to opäť dokázali! Na úvod mierne zamrzelo, že hoci sa jedná už o druhý part ich European Satanist tour, Slovensko medzi dátumami našich poľských bratov proste nefiguruje. To sú naozaj tak drahí, alebo sa len žiadna agentúra neodhodlala trochu zariskovať? Zlín je od nás, našťastie, čo by kameňom dohodil a tak sa v piatok 24. apríla ocitáme na známom parkovisku pred klubom nesúcim meno populárneho tunajšieho festivalu a po vyzdvihnutí akre môžeme ísť na to…

Bez zbytočných rečí, koncert krátko po 20:00 odpálila prvá z dvoch predkapiel, (tiež) Poliaci THAW. Ultimátne experimentálny black metal, kde dominuje atmosféra, dlhé a pravdepodobne pospájané skladby, noise, ba až drone, obrovská zvuková veľhora a piati členovia odetí v dlhých, nepreniknuteľných plášťoch s kapucňami. Zdá sa, že z vizuálneho hľadiska dnes tento imidž používa až podozrivo veľa kapiel - no pri THAW to akosi nevadilo. Dosť rozporuplný a pritom veľmi presvedčivý začiatok!

Švajčiarski okultní temniaci BÖLZER boli na tomto turné prezentovaní ako "ten hlavnejší/dôležitejší support", po THAW však mali ťažkú úlohu. Kapela o počte len dvoch členov (na štýl INQUISITION - bubeník vs. gitarista/spevák) hrá blackened death metal, ktorý vychádza z tradičných postupov oboch štýlov a pritom ponúka zvláštnu, špecificky modernú tvár. Druhý menovaný dokonca stojí k ľuďom viac zboku, než spredu - vizuálne sa tak do popredia dostáva jeho prísediaci kolega. Ani to však ľuďom nevadí a odozva na seba nenechá dlho čakať. V publiku sa to začína dosť brutálne zapĺňať a objavujú sa aj prvé circle pity. Zo setlistu spomeňme napr. "Steppes", "Coronal Mass Ejaculation" či "Entranced By The Wolfshook".

Už počas prestavby pódia bolo zjavné, na koho sa dnes prítomní metalisti najviac tešia. Ja sa priznám, že kvôli organizačným informáciám o tom, že dnes je beznádejne vypredané a teda možno očakávať tlačenicu, som sa rozhodol BEHEMOTH dnes vzhliadnuť z novinárskeho V.I.P. balkóna a keď som videl tú masu ľudí pod sebou, neľutoval som. Počet platiacich v sále MOR Cafe možno tipovať tak na 700-750, možno do 800 ľudí. Na úvod sme si vychutnali pohľad na pripravené rekvizity - plachtu, priesvitné bannery, Infernove krásne biele bicie a vpredu neodmysliteľné pentagramové stojany doplnené imitáciou hadích hláv. Jeden z technikov ešte zapáli sviečky na najväčšom (Nergalovom) stojane a show sa môže začať!

"I saw the virgin's cunt spawning forth the snake!" Poľskí satanáši začali podľa očakávania dvojicou skladieb z aktuálnej dosky (t.j. "Blow Your Trumpets Gabriel" a "Ora Pro Nobis Lucifer"). Samozrejmosťou už od úvodu sú nacvičené pohyby, pózy i pozície, kde kedy má kto stáť. Keďže zvuk sa ešte dolaďoval a väčšina nástrojov (rátame aj vokály) bola nedobre čitateľná, bolo sa v úvode aspoň na čo pozerať. Netrvalo dlho a BEHEMOTH načreli do zákutí svojich najúspešnejších dosiek, takže veľmi rýchlo došlo na "Conquer All", "As Above So Below" či "Decade Ov Therion". Posledná menovaná je naživo, už tradične, o poznanie rýchlejšia než v štúdiovej verzii.

Nergal, ktorého novú knihu "Spowiedź heretyka" ste si mohli zakúpiť v merch-stánku, samozrejme nezabudol ani na povestné trhanie stránok z Biblie (pri skladbe "Christians To The Lions"), mávanie kadidlom či klasické pózy na kraji stejdžu, kedy sa najvernejší fans mohli doslova pozabíjať od šťastia, že na nich cerí zuby sám Adam Darski. Z času na čas sa im pán porotca z poľskej Superstar stihol aj prihovoriť a hoci tento typ interakcie dnes mierne absentoval, nikomu to, zdá sa nevadilo a keď už, dickinsonovské "Scream for me, Czech Republic! Scream for me, Czech" stojí za to počuť! Ide však hlavne o hudbu, kvalitné extrémne vokály (častokrát zdvojené), pódiovú show a občas ukľudnenie v podobe zhasnutých svetiel a pustených interlúd. Jednu z nich obstaral úryvok zo skladby "In The Absence Ov Light", aj s originálnym Nergalovým príhovorom v jeho rodnom jazyku, aby sa následne spustila jedna z najlepších skladieb večera: "Ov Fire And The Void".
Najväčší priestor samozrejme dostal posledný album "The Satanist", z ktorého ako ďalšie odzneli "Ben Sahar", ako aj najnovší videoklip "Messe Noire". Celkovo sa mi dnes nové veci páčili možno o kúsok viac, než v štúdiovom prevedení a naživo mali o niečo atmosferickejší, pomalší charakter - oproti väčšine starších, viac naklepaných vecí. Výnimku tvorí napr. hypnotická "Alas, Lord Is Upon Me"; kto pozná, vie…

Keďže setlist dnes tvorili len diela z éry 1999-súčasnosť, v závere nemôže chýbať ani "Chant For EΣΧATON 2000", kedy sa nám páni poďakovali za mohutnú podporu, aby následne ušli do backstage a nechali publikum hlasno skandovať svoje meno. Prídavok je pre takúto veľkú kapelu samozrejmosťou a dnes stál naozaj za to! Po vzore predošlého albumu "Evangelion" nám Nergalovci na úplný koniec opäť naservírovali "poslednú z posledného" - tentokrát však "O Father O Satan O Sun!", ktorá bola aj vďaka Nergalovej novej maske tou najlepšou bodkou, akou sa s nami legenda typu BEHEMOTH môže rozlúčiť.

Síce chýbala ohňová show a síce Orion hrá už definitívne len s vlasmi v gumičke, ale aspoň naďalej headbanguje. Apropo headbang: ten dnes išiel najlepšie Infernovi, ktorý ho popri svojich ultra-presných náklepoch stíhal až podozrivo často a to nezabudol ani na obrátený kríž z paličiek. Seth v pozícii doprovodného gitaristu krútil vlasmi štandardne, hlavne si však tiež strihol niekoľko sól. No a Nergal? Jeden z najcharizmatickejších a najpresvedčivejších frontmanov nielen vo svojom žánri. Ale kto pozná BEHEMOTH, ten to už dávno vie. "Apo Pantos Kakodaimonos!"


PHOTO: Mišo Patz

Informácie o koncerte

Názov: BEHEMOTH: the European Satanist tour

Dátum: 24.04.2015

Miesto: ZLÍN - Masters Of Rock Cafe

Kapely: ::
BEHEMOTH - blackened death metal (POL)
BÖLZER - black/death metal (SUI)
THAW - experimental black metal (POL)

Informácie o reportáži

Uverejnené: 2015-04-27 00:00:00

Prečítané: 1368x

Autor: Marek "Fajo" Falat

Marek

Názory redakcie

Chýba názor redakcie