CRADLE OF FILTH zažili premiéru v Košiciach

CRADLE OF FILTH zažili premiéru v Košiciach

Na druhý pokus to predsa len vyšlo. Kým v novembri 2019 chystané košické vystúpenie zhatilo nahrávanie novinky “Existence Is Futile“ a nasledujúce roky úradovala neslávna pandémia Covidu-19, tentokrát to CRADLE OF FILTH konečne rozbalili v tradičnom Collosseum Club za účasti ďalších troch spolkov. Na jarnom turné s názvom “Necromantic Fantasies tour 2024“ sa predstavili Američania DRIFT, talianska pätica SICK N' BEAUTIFUL a projekt WEDNESDAY 13.

Keďže nálepka „vypredané“ neznie pri spomínanom tunajšom klube ako skutočne nič príjemné (ale to sa asi týka i väčšiny našich kultúrnych stánkov), teda ak práve nie ste masochista, ktorý si vo voľnom čase rád vychutnáva státie na jednej nohe, nekonečné kľučkovanie smerom k výčapu či toalete. Samozrejme netreba pozabudnúť i na tú „najtolerantnejšiu“ zberbu z našich lúhov a hájov, a to s odborným latinským názvom „slovakus fajčiarus vylezte mi ostatný na hrbus“. Chvíľa bez vypaľovania zobáka v natrieskaných priestoroch označených nejedným oznamom „zákaz fajčenia počas koncertu“ sú zrejme vec, ktorá je nad ich, neraz asi dvojciferné, IQ...

Dosť bolo omáčok. Úvodnú dvojicu supportu teda akosi schválne nestíham, a tak jediným zážitkom zo SICK N' BEAUTIFUL pre mňa v ten večer „bohužiaľ“ zostáva iba ten, keď speváčka v štýle „aneb Konec vodníku v Čechách“ prechádza okolo mňa a vrtí zeleným zadočkom. Široký úsmev rýchlo prechádza do širokého úškrnu pri pohľade na ceny merchu a najmä tričiek. Ach, tá inflácia...

Už za okamih ma však niekto bez okolkov „fakuje“ z pódia! Chystám sa mu rázne pohroziť päsťou, ale to je len istý Joseph Michael Poole, v metalových kuloároch omnoho známejší pod prezývkou WEDNESDAY 13. Ten si totiž pre dnešné obecenstvo prichystal nostalgický návrat k pomerne úspešnému projektu MURDERDOLLS a starej horor punkovej partičke FRANKENSTEIN DRAG QUEENS FROM PLANET 13. Prevetralo sa viacero hitoviek (“Slit My Wrist“, “Die My Bride“, “Nowhere“, “Dead In Hollywood“), zaspomínalo na bývalého zosnulého kolegu Joeya Jordinsona (ex-SLIPKNOT) a následná hodinka ubehla ako voda. Hudobný mix v štýle ALICE COOPER, MARILYN MANSON či DOPE chutil síce na jednej strane výborne, no iba dovtedy, kým nezačali tie trojminútové sloganovky akosi splývať dohromady. Z letargie tak vytrháva až „fuck“ a spomínaný Poole, ktorý zas „fakuje“ všetko a všetkých, má k tomu svoj dáždnik a nebojí sa ho použiť! Rocková show ako sa patrí a samozrejme sa nekončí ničím iným než “I Love To Say Fuck“.

Pre mňa osobne bola vždy známka výnimočného hudobného zážitku, keď na neho rád spomínam ešte aj dlhé nasledujúce dni. Nebudeme chodiť okolo horkej kaše - pri britskej  sebranke (s riadnou príchuťou Moravy) CRADLE OF FILTH sa dostavilo niečo podobné. V polohe „na sardinku“ zaberáme miesto vľavo pred dnes už stabilnou jednotkou gitarového dvojzáprahu, pánom Marekom „Ashok“ Šmerdom. Víta nás krásna výpravná scéna, kde samozrejme dominujú mohutné bicie Martina Škaroupky, klávesový oplotený „záhon“ sympatickej Zoë Marie Federoff a samozrejme i vyvýšený stupienok pre frontmana Daniela Lloyda Daveya, malého muža s veľkým hlasom.

Ten sa síce v jednom z príhovorov ako pravý anglický gentleman ospravedlnil za znivočené hlasivky, ktoré dostali počas celej šnúry poriadne zabrať, avšak i napriek tomu sme boli svedkami kvalitného výkonu, od hlbokého growlu, cez tajomný šepot, až po typický vysoký „ječák“. Nejednu lichôtku si taktiež zaslúži umne poskladaný setlist, kde sa šikovne miesila najaktuálnejšia tvorba na čele s vynikajúcimi “Crawling King Chaos“, “She Is the Fire“, “Existential Terror“ s famóznymi ukážkami z minulosti. Úvodný klávesový motív “Saffron´s Curse“ vyvolal zimomriavky, beštiálny náklep “The Principle of Evil Made Flesh“ zatĺkol do zeme, romantická “Nymphetamine (Fix)“ pohladila na duši, členitá “Dusk And Her Embrance“ stihla všetko a ďalšia kultovka “Born In a Burial Gown“ iba dokonalá hotovú skazu.

Veľký koncert a veľká show si žiada poriadny zvuk a dychberúce svetla, a ani to v Collosseu v ten večer rozhodne nechýbalo. Gitary sa mierne podladili a bicie v nejednom momente pripomínali kulometníka číhajúceho zo zákopu. Kým diváci vo štvrtkovej Bratislave zaznamenali isté kozmetické skrátenie setu (vraj kvôli silnej migréne atraktívnej obsluhy klávesových nástrojov), my v piatok sme sa vďakabohu dočkali plnej paľby, takže sa už tradične končilo záverečným hitovým duom “Her Ghost In The Fog“ a “From The Cradle To Enslave“. Konečne sme si teda mohli v našich ďalekých Košiciach odškrtnúť účasť ďalšej svetovej legendy, tentokrát z kolonky gotického klávesového black metalu. Neraz podceňovaný spolok bez väčších problémov dokázal, že Dani a spol. ešte ani náhodou nepatria do starého železa a je s nimi nutné počítať.

Za udelenie akreditácie ďakujeme agentúre ProMusic.

Informácie o koncerte

Názov: CRADLE OF FILTH zažili premiéru v Košiciach

Dátum: 08.03.2024

Miesto: KOŠICE - Collosseum Club

Kapely: CRADLE OF FILTH - symphonic gothic/extreme metal (ENG)
WEDNESDAY 13 - shock rock (USA)
SICK N' BEAUTIFUL - alternative metal (ITA)
DRIFT - metal (USA)

Informácie o reportáži

Uverejnené: 2024-03-10 09:18:33

Prečítané: 144x

Autor: Ladislav "Laďo" Rusnák

Ladislav

Názory redakcie

Martin Mayer

Martin Mayer

Bratislavské MMC privítalo britských upírov CRADLE OF FILTH po necelých piatich rokoch. Vtedy tu odohrali kultový album "Cruelty And The Beast" a predviedli výborný výkon. Dnes si namiesto jedného dotiahli hneď troch predskokanov a ten výber nebol úplne šťastný. "Amíci" DRIFT vyšli na pódium v maskách, ktoré pripomínali trocha divné postavičky zo Šialeného Maxa. Nie som si istý či ide steampunk módu ale to v danom momente to nebolo až tak podstatné. Podstatná bola hudba, ktorá teda za veľa nestála. Sami sa označujú za interpretov industriálneho rocku a viem si predstaviť ako by ich s touto nálepkou vysmiali skutoční industriálny hudobníci. To ale nebol hlavný kameň úrazu. Tým bol ich mix metalu a elektroniky, ktorý bol nemastný neslaný. Nemalo to proste náboj a nepomohla ani hitovka od GOJIRA "Stranded". Takisto mi tie kostýmy nedávali nejaký zmysel a bol som celkom rád, že ich set netrval veľmi dlho. Nasledujúci SICK ’N’ BEAUTIFUL boli voľným pokračovaním prvej predkapely. To čo som napísal o DRIFT platí aj pre vystúpenie tejto talianskej skupiny. Nevýrazná hudba vs. výrazné kostýmy. Tie mali o niečo šialenejšie a ich význam mi podobne unikal. Využitím karbobrúsky sa síce mierne priblížili k skutočnej industriálnej hudbe ale tam to aj skončilo. Takisto zahrali jednu prerábku a to konkrétne „God of Thunder“ od KISS. V skupine inak fungujú dve slečny, jedna za mikrofónom adruhá za bicími. Obe skupiny akoby chceli nadviazať na úspech skupín ako IN THIS MOMENT, lenže tí majú aspoň originálnu speváčku. Samozrejme mám na mysli jej hlasový prejav. Inak celú túto vlnu nakopli v deväťdesiatych rokoch WHITE ZOMBIE, čo je ale úplne iná liga. Ak by ste chceli počuť niečo zaujímavé v danom štýle odporúčam aj sólový album ich speváka Roba Zombieho "Hellbilly Deluxe". DRIFT a SICK ’N’ BEAUTIFUL zatiaľ zapracovali len na kostýmoch a hudobnú zložku trochu odflákli. Napriek tomu že nepatrím medzi fanúšikov MURDERDOLLS, vystúpenie ich speváka Josepha Michaela Poola alias.  WEDNESDAY 13 ma bavilo podstatne viac. Štýlovo neboli až tak vzdialený prvým dvom kapelám ale v ich prejave dominoval viac horror punk. Malo to ale konečne náboj a sám som bol prekvapený ako ma ich hudba bavila. Veľkú zásluhu na tom mali hlavne prvé dve kapely, ktoré nastavili latku veľmi nízko. Skupina hrala predovšetkým z repertoáru MURDERDOLLS a spevákovej ďalšej kapele Frankenstein Drag Queens From Planet 13. Nevyhli sme sa ani coveru od Billy Idola "White Wedding". Najviac skloňovaným výrazom koncertu bolo slovíčko fuck a spevák má k nemu až nezdravý vzťah. Inak som bol s jeho vystúpením vcelku spokojný a konečne sa koncert rozbehol tým správnym smerom. Výkon CRADLE OF FILTH opísal kolega v Košiciach pomerne výstižne a tak pridám len pár postrehov. Ich set postupne naberal na sile a songy nekompromisne tlačili smerom do divákov. Po miernej stagnácii kapela v posledných rokoch opäť nabrala novú energiu a tá sa premieta do vystúpení ako aj do štúdiovej tvorby. Skupina sa síce pevne drží v mantineloch vlastného žánru. no robí to šarmantne a so cťou. Na scéne sa pohybujú už 33 rokov a ich posledný album "Existence Is Futile" nie je len tak do počtu. Daniho vokál v Bratislave bol možno mierne opotrebený, ale ako profesionál to vykryl s prehľadom. Skvele mu pri tom vypomáhala klávesáčka Zoe Marie Federoff, ktorej hlas verne kopíruje štúdiové originály. K výkonu Martina Škaroupku nemám absolútne čo dodať, je to proste neskutočná beštia. Bicie sú kostrou každej metalovej skladby a keď tam niečo hapruje, zvyšok kapely sa môže aj roztrhať. V tomto smere mal CRADLE OF FILTH veľké šťastie pri jeho výbere. Koncert hodnotím veľmi kladne a aj účasť fanúšikov nemala ďaleko od vypredania.  

8,5 / 10