AEON WINDS - Night Sky Illuminations

AEON WINDS - Night Sky Illuminations

Slovenská kapela AEON WINDS vydala svoj tretí album s názvom "Night Sky Illuminations". Pri jeho počúvaní som spočiatku bojoval so zvukom. Po čase som si ale uvedomil, že môj mozog hľadá zvuk, na aký je zvyknutý. Je to vec, ktorej sa nevyhnete a tento orgán podvedome vyhľadáva overené vzorce. Po čase som si naň zvykol a prestal som ho vnímať ako prekážku.

Na novinke sa totiž nachádza množstvo orchestrálnych prvkov (hraných na klávesy) a vo väčšine sú podobné nahrávky vyprodukované veľmi čisto. Je to robené pre ľahšiu stráviteľnosť a rýchle oslovenie poslucháča. AEON WINDS sa nevybrali úplne týmto smerom a ich zvuk je omnoho surovejší. Skreslené gitary a klávesové party spolu trochu splývajú a neviem, či to bol úplne zámer. Občas to znie, akoby tvorili industriálne, prípadne ambientné plochy, ktorých súčasťou je viacero nástrojov. Ich tvorbu mnohí prirovnávajú k slovutným EMPEROR, ale novinka je v tomto smere trochu iná. Jediný moment kde som to zaregistroval, sú divoké gitarové party v úvodnej titulnej skladbe. Mimochodom, tá sa fakt vydarila a je to neskutočná epická jazda. Je ale pozitívne, že skupina sa snaží hľadať osobitejší výraz, ktorý by sa nepodobal na tieto legendy. Nové skladby sú o niečo rozmanitejšie a nedržia sa výsostne v rýchlych tempách. Skladby majú často hymnický charakter a sú silne atmosferické. Obal albumu skvele odráža jeho atmosféru a pri jeho počúvaní sa ocitáte v temnom svete, kde je všetko zahalené do oblakov, ohňa a dymu.

Veľmi ma bavia aj spomínané pomalšie skladby, akou je napríklad "Opus Coronation". Samozrejme sú v nej aj rýchle pasáže, ale veľká časť sa drží v pokojnejších rytmoch. Jej súčasťou sú akési samplované zvuky, ktoré majú zrejme evokovať oheň. Tu by som možno siahol po vydarenejších registroch. Black metal je na tejto nahrávke ťažiskový, no občas skladby vyplavia aj zaujímavé heavy pasáže s čistými vokálmi. Divoké black metalové víchrice sa striedajú s hymnickými pochodmí a celé to má majestátny charakter. Zaujímavé sú gitarové party, ktoré po monotónnych tremolách vedia skladbu oživiť skvelými sólami a rôznymi vyhrávkami. Pôsobivý je aj vokál, v ktorom je niečo démonické a desivé. Z iného súdka je štvrtá skladba "Stellar Transcendence", ktorá má krásnu vesmírnu atmosféru. Je to inštrumentálna skladba, ktorá je predzvesťou poriadneho pekla. To príde so skladbou "Primordial Fire", ktorá vás rozseká na kusy. V nej sa presne vyplavujú tie heavy prvky s čistými spevmi a klávesami evokujúcimi dychové nástroje. Tie sa mimoriadne hodia k blackmetalovej hudbe, čo tvrdím dlhé roky. Znejú omnoho zaujímavejšie ako už trocha prevarené sláčikové orchestrácie. Na nahrávke hosťujú spriatelení hudobníci ako Dis Pater (MIDNIGHT ODYSSEY), Stian Strom Bakketeig (VREID), HV a As (KROLOK, MALOKARPATAN). Obal albumu, ako aj výjavy v booklete, vytvoril Jaroslav Gerzhedovič. Texty piesní sú písané v rodnom jazyku, okrem jednej výnimky - skladba "Blazing Monuments". Okrem autorských textov Odolena je tu jedna zhudobnená báseň od Ivana Kraska zo zbierky Nox et Solitudo.

AEON WINDS natočili pútavý atmosferický album plný divokých blackmetalových víchric a majestátnych hymnických piesní. CD a LP vyšlo u talianskeho vydavateľstva Avantgarde Music, ktoré svojho času patrilo k najzaujímavejším labelom extrémnej hudby.

8 / 10

1. Night Sky Illuminations
2. Opus Coronation