BEHEMOTH - I Loved You At Your Darkest

BEHEMOTH - I Loved You At Your Darkest

Myslím, že sa nebudem príliš mýliť, keď napíšem, že nový album BEHEMOTH bol tento rok jedným z najočakávanejších. Za tie roky Nergal a spol. spravili veľký kus roboty a popri VADER sú rozhodne najznámejšiou poľskou metalovou kapelou. Po viac ako štyroch rokoch sme sa teda dočkali nasledovníka "The Satanist" a nový album "I Loved You at Your Darkest" uzrel svetlo sveta presne 5.októbra. Toľko fakty.

Mierne kontroverzný začiatok je predzvesťou toho, že sa znova nebude jednať s kresťanskou vierou v rukavičkách. Prečo kontroverzný? Nuž detský zbor spievajúci protikresťanské texty sme tu už dávnejšie nemali... Iste, pre niekoho klišé. Vlastne takých ľudí bude asi viac. Faktom je, že sa BEHEMOTH posunuli ešte viac do stredu diania a tak samozrejme bude aj viac negatívnych hlasov na to, čo Poliaci robia. Nergal však nie je hlupák, robí to, čo ho baví a tak aj istá kontroverznosť znamená, že sa o kapele hovorí a píše. Presne v zmysle, aj zlá reklama je reklama. V konečnom dôsledku však ide len a len o hudbu a zábavu s ňou spojenú.

Priznám sa, že za ten niečo viac ako mesiac, čo je album vonku, bol môj najpočúvanejší. Počet opakovaní si netrúfam odhadnúť, ale drvivú väčšinu dní som začínal práve s "I Loved You at Your Darkest" a výnimkou samozrejme neboli ani niekoľkonásobné denné počutia. Album ma teda baví, neubránim sa však dojmu, že sa v istom slova zmysle BEHEMOTH zacyklili a cela nahrávka je plytkejšia. Plytkejšia v zmysle, že všetko je tam, kde má byť, dokonalo zahrané a celú svoju krásu máte na podnose hneď. Nič netreba objavovať, nič netreba skúmať, všetko máte hneď. Časom teda nastúpi akási nuda. Tieto moje pocity však môžu byť spôsobené najmä počtom opakovaní. Čo by však iné kapely dali za takúto mieru muzikantskej potencie.

Po intre "Solve" nasleduje klipovka "Wolves ov Siberia". Už v tejto sa ukazuje, opäť, sila BEHEMOTH. Ak totiž niekto dokáže spraviť neuveriteľne mrazivú a silnú atmosféru aj v pomalších pasážach, tak je to práve toto poľské zoskupenie. Kto by potreboval daľší dôkaz, tak je ním "Bartzabel". Stačí si túto skladbu predstaviť v tmavej noci s fakľami na pódiu a zimomriavky sú zaručené. A to tento song vznikol že vraj náhodou a keď ho Nergal doniesol na skúšku, tak zvyšok skupiny vlastne nechápal, o čo ide. Tu je možno práve hlavný problém ľudí, ktorí tento album znesú pod zem. Kto po "The Satanist" čakal niečo v zmysle "The Satanist 2.0", tak môže ostať sklamaný. Rukopis BEHEMOTH je rozpoznateľný v podstate okamžite, kvalita albumu však môže ostať pre niekoho skrytá. Pretože hľadá niečo, čo sa tam vlastne nenachádza. Tým netvrdím, že "I Loved You at Your Darkest" nie je kvalitná nahrávka. Práve naopak.

Pôvodne som myslel, že napíšem čosi v zmysle, že BEHEMOTH opäť prekonali svoj posledný album. Pretože z kedysi provinčnej kapely sa krôčik po krôčiku, vyšvihli do metalovej ligy majstrov. Teda tá druhá veta platí, tá prvá však nie. Nie, nie je to ich najlepší album. Je najprístupnejší. Teraz má každý pred sebou dilemu, či tento krok od BEHEMOTH zoberie, alebo nie. Kto nie, má tu ich staršie nahrávky a kto áno, môže sa tešiť na pokračovanie bezbožnej, avšak premyslenej párty. Ja si vyberám možnosť číslo dva! Nuž a kto prvú, aj v Poľsku je tak veľa dobrej produkcie, že si každý nájde to svoje.
Ako bonusový song pre Japonsko bol nahraný "O Pentagram Ignis". A už len ako perličku dodám... Existuje nejaká slovenská metalová kapela, ktorá by mala billboard na nový album? Fakt neviem. Viem však, že u severných susedov minimálne v Krakówe takúto reklamu nájsť môžete. BEHEMOTH sú proste hviezdy.

9 / 10

1. Solve
2. Wolves ov Siberia