BLACK HOLE CONSTELLATION - Garden of Deception Delights

Novinka BLACK HOLE CONSTELLATION nie je typická žánrová nahrávka. Nepochádza z jednej studnice ale čerpá z mnohých prameňov. V tomto smere ju môžeme považovať za avantgardnú a experimentálnu. Je to divoká hudba kladúca dôraz na temnotu, psychedelické nálady, roztržité rytmy a energické výpady.

Napriek tomu, že ťažiskovým nástrojom celej hudby je tu zjavne basgitara, nejedná sa o samoúčelnú inštrumentálnu exhibíciu. Práve naopak. Spolu s industriálnymi prvkami, bicími a elektronickou hudbou vytvárajú komplexnú hudbu útočiacu na vaše zmysly. Každý jeden nástroj tu plní svoju úlohu a spolu tvoria jeden fascinujúci celok. Len basgitara je tu oproti tradičnejším nahrávkam výraznejšia a je nositeľkou hlavných hudobných motívov. Zároveň ukazuje ako môže tento nástroj vytvárať totálne deštruktívne a desivé linky, keď mu prenecháte hlavnú rolu. To je však len podružný odkaz a omnoho dôležitejšia je výsledná atmosféra tejto hudby. Tá má industriálny miestami až infernálny charakter a vytvára temné desivé podobenstvá. Skvele by sa hodila ako soundtrack k nejakej veľmi ponurej snímke.

Jednotlivé kompozície si držia dĺžku okolo štyroch minút, čo je pomerne ústretové voči poslucháčovi. Ja by som pokojne zniesol aj rozsiahlejšie plochy, ale toto je samozrejme v réžii autora hudby. Tá je zväčša inštrumentálna, no sú tu aj výnimky. Hneď v úvodnej skladbe zaznie akési ponuré šepkanie a v ôsmej skladbe "The Outsider Saga II" tu hosťuje nórska speváčka Guro Eliassen Kverndokk. V prvej polovici skladby tu predvádza poriadne šialené kreácie pripomínajúce kráľovnú temnoty Diamandu Galás. Škoda že tieto vokály sú mierne utopené vo výslednom mixe, pretože sú výraznou ozdobou celej kompozície. V záverečnej časti sa atmosféra upokojí a aj jej spev prejde do civilnejšej polohy. Rytmika je vo väčšine elektronická, no v štyroch piesňach sa tu objavujú živé bicie v podaní Mariana Lieskovského. Aj táto netypická dynamika prispieva k výslednej pestrosti tohto albumu. Temná a znepokojivá hudba môže mať mnoho podôb a toto dielo je toho jasným dôkazom.

Nová nahrávka BLACK HOLE CONSTELLATION predstavuje hudbu, s ktorou sa na našej scéne stretávame skôr ojedinele. A nemám na mysli len štýlové zaradenie, ktoré je takisto neobvyklé. Mám skôr na mysli originalitu a neobvyklé formy, s ktorými sa tu pracuje. Každý deň vychádza nespočetné množstvo nahrávok, z ktorých drvivá väčšina len kopíruje známe vzory.  Mimochodom toto nie je problém len našej hudobnej scény. Tu mám pocit že počúvam originálnu hudbu, ktorá ma v mnohých smeroch obohacuje.

9 / 10

01. St. Matter
02. The Devourer