CHORIA - Black Secret Beyond of Nature

CHORIA - Black Secret Beyond of Nature

Už v recenzií na posledný album VALLENDUSK som spomínal, že v Indonézií sa nám pripravuje aj nový zaujímavý projekt CHORIA a v rozhovore mi to potvrdil aj Valendino. Síce sa vydanie debutu dosť naťahovalo, ale nakoniec sa podarilo a v októbri uzrel svetlo sveta debutový album "Black Secret Beyond of Nature".

Už prvé vypočutie pre mňa bol dosť šok, dovtedy som poznal len skladbu "Age of Sky" a celý album na mňa pôsobil strašne chaoticky. A príliš rozťahano. 10 pesničiek trvá o pár sekúnd viac ako hodina a to bolo celkom dosť. Najmä preto, že zvuk je mierne odlišný od inej black metalovej produkcie. Veľmi mi to pripomína debutový album DEKADENT, kde bol podobný zvuk. Špinavý a čistý zároveň. Treba vypočuť.

Čiže 10 songov, z toho prvý a posledný sú len inštrumentálne. Aj keď nám odkroja z hudobného času viac ako 10%. Hneď prvé intro, kde je nejaké šumenie mora, klávesy a postupne sa pridajú gitary a bicie ukazujú, že toto bude špecifickejšia hudba. Je plná melódií a pritom ostáva stále brutálna. Presne toto robí ten zvuk. Začiatok "Secret Ancient II - Nature Teaches" je čistá rúbanica, ktorá sa však postupom času mení. Celý album je o prírode, texty síce k dispozícií nemám, avšak hudba CHORIA je ako prechádzka v lese. Tu je krásna čistinka (pomalé úseky), tam nasleduje divoký vodopád (rýchle pasáže), pomedzito zaštebotá vtáčik (rôzne klávesové vsuvky), atď..

"Black Secret Beyond of Nature" má štyri poznávacie znaky. Prvým je spev. Síce by sa dal považovať za black metalový, nevystihuje to však úplne. Ak black metalový spev môžeme občas opísať ako škrekot, tak spevák RSHarsh má uškriekaný škrekot. Doslova. Občas sa totiž vyskytujú pasáže, len kde nezrozumiteľne reve a škrieka. Práve táto poloha je na mňa občas až príliš, na druhej strane občas to pasuje. Tak si vyberte. Druhým znakom by bola určite dĺžka jednotlivých songov. Hodinka je celkom dosť, hlavne teda na prvé počutie som mal čo robiť. Album však odhaľuje svoje krásy postupne a ak si album nedokážete vypočuť na 1x, nevadí. Pritiahne vás k sebe opäť. S druhým znakom sčasti súvisí aj tretí a tým je prepracovanosť jednotlivých pesničiek. Iste, atmosferický black metal je nielen o hudbe, ale aj o atmosfére a celý celok vytvára úžasný album. Absolútne fantastickú prácu odviedli gitaristi. A klávesy? Vznášajú majestátne nad hudbou ako orol krúžiaci nad čistinkou čakajúc na svoju obeť, pripravený kedykoľvek zletieť do stredu diania a udrieť. Posledný, štvrtý poznávací znak CHORIA už som spomenul a tým je zvuk.

Koho som troška navnadil, tak kapela ponúka celý album na bandcampe/spotify/.. a samozrejme sa dá kúpiť aj CD. Z tejto veľkej moslimskej krajiny opäť teda kvalitná vec a som zvedavý, čo zaujímavé nám prinesie budúcnosť! Kto má rád technickejšiu hudbu, tak smelo do toho! A by ste stále nemali dosť black metalu z Indonézie, PURE WRATH vydali na konci októbra druhý album.

8,5 / 10

1. Secret Ancient I - Forest Cold South
2. Secret Ancient II - Nature Teaches