CRADLE OF FILTH - Existence Is Futile

CRADLE OF FILTH - Existence Is Futile

CRADLE OF FILTH sú jednou z najkontroverznejších skupín na metalovej scéne. Vlna nenávisti a opovrhovania sa dostavila ruka v ruke s komerčným úspechom, čo je pri podobných kapelách typické. Na druhej strane si získali armádu oddaných fanúšikov, ktorí ich nasledujú až za hrob. Po hudobnej stránke im nemožno uprieť originalitu, ktorá sprevádza ich tvorbu prakticky od debutového albumu.

Trinásty album s názvom "Existence Is Futile" je typickou ukážkou ich extrémneho gothic metalu. Dovolím si tvrdiť, že je silne inšpirovaný ich ranou tvorbou. Tomu zrejme dopomohlo spomienkové turné k doske "Cruelty And The Beast", s ktorým zavítali aj do Bratislavy. V nových skladbách nájdete temné melódie a motívy, ktoré sami lezú do uší. V tomto smere treba pochváliť celý súbor za skladateľský kumšt. Gitarové party sú veľmi chytľavé, úderné a sú výsledkom spolupráce dua Ashok-Shaw. Nechýbajú ani klávesové party a symfonické aranžmány, ktoré si vzal na svoje plecia bubeník Marthus. Dôvodom bola absencia klávesáčky počas tvorby nového materiálu. Nová členka súboru Anabelle Iratni sa napokon zúčastnila nahrávania a zložila všetky tri inštrumentálne skladby. Plus ozdobila nahrávku svojím skvelým hlasom, ktorý má mnoho polôh a odtieňov.

Rytmika v podaní dvojice Škaroupka-Firth je diabolská esencia celej ich tvorby. Najviac udivuje v divokých pasážach, kedy sa z nej stáva krvilačná beštia. Nuž a vokál Daniho Filtha je samozrejme najvýraznejším poznávacím znamením ich tvorby. Drží si svoj vysoký štandard a predvádza svoje typické polohy. Od šepotu cez growlovejšie polohy až po typický afektovaný škrek, ktorý je jedinečný. Piesne na albume by som rozdelil do troch skupín. Jednak sú to pomalšie skladby, ktoré zaujmú najmä gotických fanúšikov. "Here Comes a Candle...", "Necromantic Fantasies", či "Discourse Between a Man and His Soul" stavajú hlavne na atmosfére a majú výpravnejší charakter. Ďalšou skupinou sú spomínané tri inštrumentálky. Potom tu máme víchrice typu "Crawling King Chaos", či energické skladby ako "Unleash the Hellion". Celý album sa počúva veľmi dobre a lezie do hlavy bez väčších problémov. Mne ale chýba moment prekvapenia. Niečo, čo by nahrávku vytiahlo a zvýraznilo jej jedinečnosť.

Je mi jasné, že očakávať od CRADLE OF FILTH nejaké výrazné experimenty by bolo trochu naivné. No do budúcna by mohli prekvapiť niečím netradičným. Ak by som mal vyzdvihnúť jednu skladbu z albumu, tak to bude rozhodne "Sisters of the Mist". Obal albumu vytvoril Arthur Berzinsh, ktorý sa inšpiroval pravým krídlom triptychu Záhrada božských hriechov od Hieronyma Bosch. Album produkoval ich dlhoročný spolupracovník Scott Atkins, ktorého možno považovať za ich nehrajúceho siedmeho člena.

"Existence Is Futile" je vydareným dielom, ktorému takmer nie je čo vytknúť. No občas pri nových piesňach pociťujem silné déjà vu. Na druhej strane to bude u mnohých poslucháčov jeho najväčšie plus.

8,5 / 10

01. The Fate of The World On Our Shoulders