FORGOTTEN SILENCE - Vemork Konstrukt

FORGOTTEN SILENCE - Vemork Konstrukt

Česká skupina FORGOTTEN SILENCE vydala svoj siedmy album s názvom "Vemork Konstrukt". Od posledného "krasu" ubehlo  päť rokov a obmenila sa aj zostava formácie. Najvýraznejšou zmenou v zostave je návrat k ženskému vokálu, ktorý sme u nich počuli tak dvadsať rokov dozadu. Novou členkou skupiny sa stala Andrea Baslová, ktorá v minulosti pôsobila v skupine MEMORIA. Na poste gitaristu sa objavuje Jakub Fritsche, ktorý sa roky pohybuje na grindovej scéne a pôsobil vo formáciách KANDAR, HADÍ MORD či SPACE HAMSTERS. Na promo fotkách sa objavuje ďalšia výrazná osobnosť českej metalovej scény Chymus, ktorý na novinke hosťuje ako spevák.

Prítomnosť ženského spevu ťahá nahrávku jemne do minulosti, čo je ale skôr psychologický efekt. Po hudobnej stránke je to  moderná nahrávka, v ktorej cítiť typický rukopis FS. Skupina tvorí progresívny metal s pomerne výraznými klávesmi resp. syntetizátormi. Nejedná sa ale o progresívny metal na štýl divadla snov a ich armádu nasledovníkov. V hudbe FS  neplatia skoro žiadne pravidlá a nikdy si nestavali žánrové mantinely. Progresívny rock sa tu mieša s rôznymi metalovými  odnožami, jazzom a zvláštnou melanchóliou. Na novinke akoby pozbierali všetky možné prvky z minulosti a pomiešali ich  do typického FS novotvaru. Jednotlivé piesne nemajú v sebe nič hitové a zrejme si ich nezapamätáte ako klasické piesne.  Je však veľmi zaujímavé sledovať ich v čase ako sa menia a vyvíjajú. V tomto je ich hudba zaujímavá a veľmi pútavá. Konštrukcie  piesní sú pomerne zložité a skladby len tak nelezú do ucha. Ich hudba si vyžaduje pozornosť a trpezlivosť. Keď pristúpite na túto ich hru postupne sa vám bude ich hudba odkrývať. Zavedie vás do nečakaných končín a zaujímavých žánrových zákutí. V skladbách sa často mení tempo, hudobné motívy ako aj nálady. Neustále vás držia v napätí kam sa skladba vyvinie a akým smerom sa bude poberať.

Nová speváčka má veľmi príjemný hlas a vie s ním aj pracovať. Jej vokálne party akoby viac sprístupnili túto pomerne zložitú hudbu, ktorá je miestami až nevľúdna. Zaujímavé sú aj texty, ktoré sú písané v angličtine, ruštine ako aj češtine.Tento fakt je síce miestami rušivý ale zjavne má svoj význam. Vermork bola vodná elektráreň v Nórsku, ktorá bola najvýkonnejšou svojho druhu začiatkom minulého storočia. Po sto rokoch už funguje len ako múzeum a príroda sa opäť vrátila na trón. Celý príbeh sa odohráva v opustenom betónovom meste, kde narazíte na rôzne čudné existencie. Zo štvorice piesní jasne vytŕča záverečná kompozícia "VERDIKT22_neplatí nic". Táto skladba má výrazne elektronický charakter a je akoby vystavaná trochu iným spôsobom. V nej kapela objavila svoju novú hudobnú tvár, čo je po tridsiatich rokoch obdivuhodné. Zachytil som v jednom rozhovore, že táto skladba mala byť súčasťou úplne nového projektu. A keďže ho nezrealizovali použili ju v rámci FS. Do istej miery tu cítim nadväznosť na projekty typu THE 3RD AND THE MORTAL či MANES.

Novinka od FORGOTTEN SILENCE ponúka poslucháčovi tradičné kvality a nápaditosť, ktorými nás obdarúvajú už tridsať rokov. Hudbu v ktorej je vždy čo objavovať.

8 / 10

1. STATUS_neon