GRIDE - Vyzobat

GRIDE - Vyzobat

"Nic není v živote lidském jisté, jenom smrt". Touto legendárnou hláškou Rudolfa Hrušinského z filmu "Spalovač mrtvol" celý tento album začína. Pokiaľ by boli GRIDE poverčiví, následné udalosti v kapele by dávali totálny zmysel. Po nahraní novinky totiž z pôvodnej trojčlennej zostavy ostal len bubeník a jediný zakladajúci člen kapely Čert. O dôvodoch odchodu basáka Honza Kapáka a gitaristu Davida toho veľa neviem a je to hlavne ich interná vec. Každopádne budúcnosť skupiny je momentálne veľmi neistá. Mimochodom v podobnej situácii sa ocitol bicmen pred piatimi rokmi a je to naozaj smola. No ale poďme k nahrávke, pretože ňou sa tento text zaoberá.

Na albume sa nachádza dvadsať jedna piesní, ktoré tvoria dvadsať minútový výbuch energie. To je ale pri grind corovej nahrávke normálne a intenzíta ich hudby sa tým len znásobuje. Hudba GRIDE je kombináciou rýchleho grind coru, hard coru a prvkami powerviolence. Krátke úderné skladby odsýpajú neuveriteľným tempom a celá nahrávka vás totálne zvalcuje. Zbesilej rytmike asistujú skvelé gitarové riffy, ktoré sú pestré a živelné. Tie sa ale neobmedzujú len na typické grindovačky ale občas zachádzajú aj do alternatívnejších žánrov. V tomto smere skupina na novinke zašla omnoho ďalej a objavíte tu napríklad divokú klavírnu skladbu od Sergeja Sergejeviča Prokofieva v podaní Drahoslavy Satorovej. Tú doprevádzajú len Čertove bicie a je to neskutočná jazda.

Ďalšou skvelou ukážkou inovácií v ich hudbe sú skladby "Jistota" a hlavne záverečná "Paholaiset". V nich hosťuje hudobník David Čertík na klarinet a saxofón. Opäť sa jedná o nápadité kompozície s originálnou atmosférou. V jednom rozhovore som čítal vyjadrenie, že nový album bude začiatkom ďalšej fázy GRIDE. Ak tou novou fázou sú myslené predovšetkým spomínané skladby, tak dúfam že sa časom vyformuje nová zostava skupiny a potiahne to ďalej. Viem si totiž predstaviť, že by natočili celý album v podobnom duchu.. Na novinke to zatiaľ len načrtli, pričom  ostatné skladby sa nesú skôr v tradičnom štýle.Teda v natlakovanom ultra rýchlom a energickom grind core. V tomto smere sú absolútne doma a jednotlivé skladby fungujú ako kobercové nálety. K tomu si pridajte  zaujímavé  texty reflektujúce dianie v spoločnosti a je na svete zatiaľ najvýraznejšia nahrávka na českej scéne v tomto roku. Mimochodom obal novinky vytvoril opäť Jano Ivan (ČAD) a ten sa fakt podaril.

Zostáva len dúfať, že to GRIDE prežije a bude nás aj naďalej obšťastňovať svojou divokou hudbou. Ich nový album "Vyzobat" si rozhodne vypočujte aj keby vás grind core nezaujímal.

9 / 10

01.Jistota