RAMCHAT - Atrana

RAMCHAT - Atrana

Predstavovať postavičku Paľa „Hiraxa“ Baričáka v metalovom svete určite nie je potrebné. Známy je predovšetkým z účinkovania v kapelách LUNATIC GODS a EDITOR, pričom po odchode z prvej menovanej si začal raziť svoju vlastnú cestu. Už na poslednom albume LUNATIC GODS s jeho rukopisom načrtol, že má záujem sa uberať skôr cestou, ktorá má blízko ku koreňom našich predkov a so slovenskými textami. Ani vzhľadom na jeho aktuálnu vyťaženosť úspešného spisovateľa a prednášajúceho motivátora na hudobnú dráhu nezanevrel, a tak sa v roku 2013 zrodilo zoskupenie pod názvom RAMCHAT. Po dvoch EP „Bes“ a „Karpaty“ po necelých troch rokoch existencie vychádza debutový dlhohrajúci album „Atrana“, v slušivom digipakovom obale, pod vlastným Hiraxovým knižným vydavateľstvom HladoHlas. Ostatné mená zostavy taktiež nie sú žiadnymi nováčikmi, basgitarista Rišo Pokorný pôsobil v LUNATIC GODS a vokalistu Martina Valkára metaloví fanúšikovia poznajú zo zoskupení, ako je PORFYRIA alebo PROTEST a práve z PROTESTu poznáme aj ďalších hudobníkov, ktorí doplnili zostavu RAMCHAT, a to bicmena Miša Goldbergera a gitaristu Viťa Kotríka.

Hudobne z RAMCHAT cítim nadväznosť na posledný spomínaný album LUNATIC GODS - „Vlnobytie“, najmä čo sa týka pestrosti vokálov, atmosféry a podobne položených blackmetalových pasáží, kde Hirax svoje metalové korene nezaprie... čo zrejme ani nebolo v úmysle. Aktuálna nahrávka RAMCHAT mi však príde priamočiarejšia. Nechýbajú atmosférické a melodické pasáže, materiál je pestrý a vyvážený, s ambíciou potešiť ako fanúšikov extrémnejšej muziky, tak aj obľubujúcich melodickejšiu tvár metalu. Extrémny vokál Walkiho sa prepletá s melodickým spevom hosťujúceho Juraja Hnilicu, obaja sa naozaj výborne dopĺňajú. Nahrávka je pestrá, chvíľami agresívna, chvíľami melodická, pôsobí zároveň úderne a ako som už mala možnosť párkrát vidieť, výborne funguje aj naživo. Všetkému dominuje mystická atmosféra s nádychom spomienok na dávnych slovanských predkov a slovanské korene. V tejto súvislosti mi nedá nespomenúť, že RAMCHAT bývajú obviňovaní v tomto zmysle z kalkulu a vypočítavosti, keďže pohanská tematika dnes „frčí“. Každopádne sú jednou z ojedinelých skupín na Slovensku, ktoré sa venujú pohanským témam a texty sú naozaj na veľmi slušnej úrovni. Hoci mám od odborníka na slovanskú mytológiu a históriu fakt pekne ďaleko, ja osobne žiaden spomínaný kalkul necítim a kto trošku sleduje Hiraxove aktivity, môže vytušiť, že v tomto prípade je to úprimné. Ja to aspoň tak vnímam. Áno, na hrdé slovanstvo sa môže v súčasnej politickej atmosfére nalepiť kadekto, ale to už naozaj ani v najmenšom nie je problém kapely.

Čerešničkou na torte je výborný zvuk z dielne Rolanda Grapowa (ex-HELLOWEEN, MASTERPLAN) a pekné spracovanie digipaku. Roland si na nahrávke dokonca aj zahosťoval. Na záver mi ostáva len konštatovať, že „Atrana“ určite patrí k tomu lepšiemu, čo na slovenskej metalovej scéne vzniklo. Pohanská, slovanská tematika už dávno nebola spracovaná tak príťažlivo, naposledy ma zaujali snáď ALGOR a ANCESTRAL VOLKHVES, ktorí sa však pohybujú v iných hudobných vodách.

8 / 10

01. Tŕne hrobov (4:29)
02. Dobyvateľ, nerozdeľuj! (5:04)