NEMUER – Michael Zann

Knihu mrtvých jsme chtěli zhudebnit už dávno

NEMUER – Michael Zann

Český atmospheric-folkový projekt NEMUER si v očakávanom albume "Going Forth by Day" zvolili motívy starovekého Egypta. Za prípravou stálo veľa úsilia a udalostí o ktorých nám viac prezradí frontman a multiinštrumentalista Michael Zann.

 

Ahoj Michael, tento rok si mal s NEMUER nesmierne produktívny. V poslednej dobe sa venujete hlavne vydaniu nového albumu so staroegyptskou tematikou a zároveň sa pomocou crowdfundingovej kampane snažíte o zrealizovanie art filmu, ktorý by mal spojitosť so spomínaným albumom. Môžeš nám o tom prezradiť viac?

Ahoj Ivko, ano, tento rok je opravu výživný. Po více jak 4 letech práce jsme ve spolupráci s egyptology dokončili nové album s názvem "Going Forth by Day", což je originální název Knihy mrtvých, kterou jsme zhudebnili. Ve spolupráci s geniální malířkou Klárou Sedlo navíc k albu bude i napůl animovaný a napůl hraný film.

Raritou je, že album je naspievaný staroegyptským jazykom. Keďže ide o mŕtvy jazyk, ako sa vám ho podarilo priviesť k životu a predstaviť ho v pesničkách? Je pre Teba a Katku, ktorá tiež na albume spieva, zložité spievať v tomto jazyku?

Knihu mrtvých jsem chtěl zhudebnit už dávno, ale překážkou byla právě ta výslovnost. Až donedávná totiž nebyla známá. Pak jsem však začal spolupracovat s francouzským egyptologem Dr. Christianem de Vartavanem, který se intenzivně věnuje právě rekonstrukci výslovnosti tohoto jazyka, a celý projekt se tak mohl pohnout kupředu. Album a film obsahují úryvky z Knihy mrtvých a posluchači budou mít zcela poprvé v historii možnost poslechnout si, jak ten jazyk skutečně zněl. Staroegyptština je samozřejmě extrémně odlišná od našeho jazyka, ale výslovnost není až tak komplikovaná. A nyní se správným doplněním samohlásek mi přijde i velice zvučná a krásná na poslech.

Ak sa nemýlim, tak si Egypt navštívil minulý rok. Okrem osobného zážitku priniesla táto cesta aj nejaké konkrétne inšpirácie, poznatky aj pre NEMUER? Doniesol si si odtiaľ i nejaké hudobné nástroje, ktoré zaznejú na očakávanom albume?

Inspirace to byla enormní a těžko se to dá vůbec popsat slovy. Měl jsem také to štěstí, že jsem se tam setkal s Kopty, potomky staroegypťanů, kteří mě zasvětili do jedné z nejstarších melodií na světě. Ta se hrála na faraonově pohřbu a Koptové ji ještě doteď používají při mších. Takže jsem ji samozřejmě do alba zakomponoval.

Co se týče hudebních nástrojů, tak jsem si jich domů samozřejmě přivezl více, např. rákosovou flétnu ney, obřadní sistrum anebo egyptskou lyru Simsimiyya, a všechny jsme s Katkou do alba nahráli.

Vedel by si tieto nástroje porovnať k nejakým nám európsky blízkym? Trvalo Ti dlho, kým si sa s nimi zžil?

Tak např. flétna Ney mi docela dala zabrat, ale cítím s ní tak silné spojení a duch pradávna, že to člověka prostě naplňuje. Spoustu dalších nástrojů, které jsem sehnal už dříve, mají samozřejmě své potomky v moderní evropské hudbě, např. africká harfa určitě bude předkem harfy v dnešním orchestru anebo třeba egyptský oud je loutna, z které se nakonec vyvinula kytara.

Zostaňme pri nástrojoch. Ktorý bol úplne prvý hudobný nástroj na ktorý si sa začal učiť? A koľko nástrojov ovládaš a vlastníš v súčasnej dobe?

Jako úplně malé dítě jsem začal zobcovou flétnou, ale naivně jsem si už tehdy představoval něco východnějšího. Po třech letech jsem s ní přestal a pak velmi brzy začal s kytarou, které jsem se věnoval dost do hloubky. No a až teď jsem si tedy splnil sen a dostal se konečně k té flétně egyptské. Celkově vlastním nástrojů desítky, ale aktivně hraju hlavně na ty, které používáme na koncertech + trochu piano kvůli skládání. Na našich koncertech to je pak hlavně tagelharpa (staroseverský smyččcový nástroj), Ney, africká harfa a elektrická kytara. A za asi nejdůležitejší nástroj považuju lidský hlas, s kterým mnoho let pracuju a provozuju techniky alikvótního a hrdelního zpěvu.

Kto ťa hudobne inšpiruje? Akú hudbu najradšej počúvaš?

Záleží dost na náladě, ale mám hodně rád hudbu soundtrackovou, dark ambient, ale taky nějaké tvrdší anebo temnější elektroniku.

Aktuálně mě asi nejvíce inspirují japonští skladatelé temnější orchestrální hudby, protože mi příjde, že dokážou zachytit určité emoce lépe, než kdo jiný. Vypíchnul bych speciálně skladatele pro herní sérii Dark Souls, Motoi Sakurabu. Jinak mě samozřejmě silně ovlivnila hudba Dead Can Dance.

Môžeme sa na albume tešiť aj na tvrdšie, až metalovejšie prvky?

Určitě. Album je sice hlavně atmosférické, ale naráží na dost tvrdá témata jako vážení srdce, destrukce existence a jiné nástrahy v podsvětí, takže si to vyžaduje. Elektrická kytara a metalové vokály se sice objeví jen v pár momentech, ale o to si myslím, že budou mít na posluchače silnější efekt.

Vo vašich albumoch ste sa už venovali tematike starých kultúr a civilizácií. Budete v tom pokračovať?

Určitě je to v plánu. Od začátku má náš projekt za cíl oslavovat prastaré kultury a posluchače nějakým způsobem obohatit.

Máš ešte nejaké témy, ktoré by si chcel v budúcnosti preniesť do hudobného albumu?

Toho je samozřejmě hodně, ale aktuálně jsem naplno ponořen v Egyptě, takže nedovedu říct, co přesně bude dál.

V tomto roku ste účinkovali na niekoľkých zahraničných festivaloch. Kde presne a ktorý bol pre Teba najzaujímavejší?

Těch bylo více, ale vikinský festival Midgardsblot v Norsku ve mě zanechal asi nejsilnější dojem. Díky unikátního prostředí fjordu, pohřebních kopců a celkově dotyku historie, měl úžasnou atmosféru. Navíc jsme vystoupili v Gildehallen, dřevěné hodovní síní (mead hall), což byl zážitek sám o sobě. Kromě severských písní jsme tam předvedli i víc jak 5 tisíc let starý egyptský rituál Zahánění Apophise, což myslím hodně lidí nečekalo a zažili zase něco doposud nevídaného.

Predstavili ste sa i na festivale Brutal Assault v Jaromeři. Aká bola odozva fanúšikov a čím bol pre vás tento festival zaujímavý z pohľadu vystupujúcich?

Ano, odezva byla naprosto úžasná. Šlo vidět, že se lidé do našeho rituálu naprosto ponořili. Festival sám o sobě má skvělou temně historickou atmosféru, takže bych se určitě nebránil opakování v budoucnosti.

V skupine nastalo i pár personálnych zmien. Môžeš predstaviť kapelu, v akom zložení hráte a prípadne, či ešte hľadáte k sebe nejakú posilu?

Ano, jednak se rozrůstáme, protože nové kompozice vyžadují více lidí, ale také s více koncerty a dlouhým cestováním roste napětí a někteří členové to už nedávají časově ani s nervy. Určitě se vždy hodí perkusionisté a multiinstrumentalisté, takže klidně se ozvěte a třeba se v budoucnu vydáte na cestu s námi.

Plánujete aj koncerty v Česku alebo na Slovensku?

Obvykle hrajeme pouze v zahraničí, ale teď při příležitosti křtu našeho nového alba zahrajeme na pražské akci Pagan Nights, 4. listopadu v pražském Futuru.

Chcel by si na záver niečo odkázať čitateľom Metaliria?

Ano, pokud vás tématika starověkého Egypta zajímá, rád bych vás odkázal na stránku naší crowdfundingové kampaně, kde můžete vidět a slyšet ukázku našeho filmu a alba. Kromě samotného alba, tam můžete získat celou řadu unikátních odměn, jako třeba rekvizity z filmu. Navíc každý, kdo přispěje, nezávisle na tom kolik, dostane šanci být zpodobněn jako animovaná postava. Vybereme až 10 jedinců, kteří se takto stanou součástí filmu. Doporučuju však nečekat příliš dlouho, protože kampaň končí už 1. listopadu v 15 hodin.

Moc děkuju za rozhovor se zajímavými otázkami a čtenářům přeju netradiční zážitek při poslechu naší ukázky.

 

Informácie o rozhovore

Odpovedal/-li: Michael Zann

Webová stránka: http://www.nemuer.com

Informácie o rozhovore

Uverejnené: 2023-10-17 18:50:17

Prečítané: 321x

Autor: Ivka "Ivman" Bohušová

Ivka

Názory redakcie

Chýba názor redakcie