AUTOPSY - Morbidity Triumphant

AUTOPSY - Morbidity Triumphant

Koncom osemdesiatych rokov sa začali formovať prvé death metalové kapely. Od ostatných metalových subžánrov sa líšili chorobnou atmosférou, ktorá sa vyznačovala hutným zvukom gitár a growlovým vokálom. V roku 1986 začal sedemnásťročný Chris Reifert hrávať s Chuckom Schuldinerom v skupine DEATH a nahrali jeden z pilierov tohto žánru album "Scream bloody gore". Neskôr sa ich cesty rozišli a Chris si založil skupinu AUTOPSY. V nej sa snažil priniesť poslucháčom čo najchorobnejšie skladby, texty a všetko s tým spojené. Nahrávky ako "Several Survivor" či "Mental Funeral" sa stali v tomto smere vzorom pre mnohé kapely.

Po trinásťročnej pauze vydali štyri celkom slušné diela, na ktorých rozvíjali svoj špecifický štýl. No priblížiť sa atmosfére rannej tvorby sa im najviac podarilo na piatom albume, o ktorom tu dnes píšem. Už názov nahrávky "Morbidity Triumphant" hovorí za všetko.

V momente ako som si vypočul prvú skladbu "Stab the Brain", okamžite ma to vrátilo do stredoškolských čias. Netvrdím že ich predošlé nahrávky tento pocit neprinášali, no tu mi to pripadá omnoho intenzívnejšie. Všetko tu hrá ako za starých časov, aj keď netuším či to bol vlastne zámer. Priamočiara rytmika v sebe ukrýva typické prvky ich tvorby od ultra pomalých pasáží, cez stredné tempá až po rýchle paľby. Gitary majú tradične "hnusný" zvuk a vytvárajú odporne páchnuce riffy. Nechýbajú tu jednoduché rock´n´rolové riffy, zbesilé sóla, hutná basgitara či hnilobne prehnité motívy. A korunu tomu nasadzuje Chrisov odporný growl, ktorý posúva túto hudbu do totálneho kanála. Keď si pospájate tieto elementy, dostanete učebnicu hnilobného death metalu od lektorov zakladateľov.

Napriek jasnému žánrovému nasmerovaniu vám nehrozí žiadna nuda. Neustále sa tu menia tempá a gitarové riffy majú množstvo podôb a foriem. Je pravda že ide o pomerne priamočiaru a surovú hudbu, ale snáď by ste nečakali od starých psov nejaké nové kusy. Okrem toho by ich tvorba stratila špecifickú tvár, pre ktorú ju väčšina fanúšikov počúva. Album má znesiteľných 41 minút a ponúka jedenásť hnilobou nasiaknutých "hitov". Z celej kolekcie by som vyzdvihol tri - "Slaughterer of Souls", "Skin by Skin" a "Final Frost". Po zvukovej stránke je to klasická špina, v ktorej ale s prehľadom rozpoznáte každý jeden nástroj či zvuk.

Nový album AUTOPSY - "Morbidity Triumphant" vás vráti o tridsať rokov späť, do čias kedy bol death metal v rozkvete. Pokiaľ hľadáte v tomto štýle hnilobu, smrť a pach rozkladajúcich sa mŕtvol, je to jasná voľba.

8,5 / 10

01. Stab the Brain
02. Final Frost