BURZUM - Fallen

Roky na slobode Vargovi Vikernesovi pomaly pribúdajú a on chce svoj čas využiť pochopiteľne čo najplodnejšie. Nie je to tak dávno, čo absolvoval osobnú očistu prostredníctvom príbehu o Bielom Božstve Belusovi a už prichádza s novou výpoveďou reflektujúcou jeho momentálne duševné rozpoloženie. Mnohí fanúšikovia sa určite pýtajú, ako môže po nečakane pozitívne naladenom predchodcovi v súčasnosti vôbec BURZUM znieť.

A odpoveď je prekvapivo neprekvapivá - na „Fallen” si vypočujeme okrem polôh známych z predošlého počinu i nejaké tie ambientné plochy, ktoré album otvárajú i končia. Ako celok ale „Fallen“ dáva jasne najavo, že Varg dominujúce klávesy po dvojici albumov z minulosti odložil a nový materiál skladal výlučne na gitare - a je nutné podotknúť, že spravil dobre.

Nebolo by na mieste od Vikernesa očakávať nejaké výrazné experimenty alebo nebodaj príliv cudzích, nemetalových vplyvov - jeho predstava o čiernom kove je stále rovnaká, ako keď s hudbou začínal. Charakteristický zvuk škrípavých gitár a dusivé bicie (Varg mimochodom hral asi na 40 ročnej súprave) ostali nezmenené, po novom sa ale do popredia dostáva i štýlová basa, ktorej sa neraz dostane vedúce postavenie. Ďalšou podstatnou novinkou je určite Vargova práca s hlasom - mnohým skladáam  dominuje práve jeho nesmelý, priam nevinný spev, ktorý robí hudbu BURZUM znepokojivo príjemnou. Nie je až také obvyklé počuť v jednej skladbe neľudský rev a jemné nôtenie popod nos zároveň, a od BURZUM by to myslím čakal len ten najväčší fantasta („Vanvidd”). Kompozične je naviac „Fallen” vyvážený od začiatku do konca, a nenudí ani v skladbách s dĺžkou pohybujúcou sa okolo desiatich minút (kľúčová „Valen” a epická „Budstikken”). Ak si k tomu prirátate charakteristickú atmosféru a reflexívnu lyriku, dostanete veľmi atraktívnu alternatívu pre priaznivcov metalu, aký z Nórska vychádzal začiatkom deväťdesiatych rokov. Celkový dojem je naviac ešte podtrhnutý najkrajším obalom, aký album BURZUM kedy mal - zdobí ho fragment z prekrásnej maľby, pod ktorou je podpísaný francúzsky impresionistický génius William Adolphe Bouguereau.

8 / 10

1. Fra Verdenstreet
2. Jeg faller