DAMIAN WILSON - Built For Fighting

DAMIAN WILSON - Built For Fighting

V dnešnom hudobnom svete je, priam na bežnom poriadku, aby členovia jednotlivých kapiel mali aj svoje bočné projekty, kde dávajú voľný priechod svojim, v domácich kapelách niekedy potlačovaným nápadom, ktoré tak majú šancu uzrieť svetlo sveta práve takýmto spôsobom. Ničím výnimočným nie je ani situácia, keď sú tieto „sajdové“ projekty kvalitnejšie ako ich spolubojovníci z domácej formácie. Avšak, vo väčšine prípadov je žánrová príslušnosť jasne definovaná aj na sólovkách a nie je moc odlišná od toho, čo nám muzikanti ponúkajú v domovskej kapele. Výnimkou je v tomto prípade DAMIAN WILSON, ktorého zrejme nemá cenu nejako extra predstavovať, keďže sa jedná o frontmana progmetalovej legendy THRESHOLD, ktorí mimochodom aktuálne pracujú na koncepčnom dvojalbume, ktorý uzrie svetlo sveta budúci rok.

Damian dal o sebe vedieť už na začiatku roka, kedy spoločne s Adamom Wakeman-om vydali spoločný, veľmi vydarený akustický kúsok s názvom Weir Keeper´s Tale. Ako som spomenul, Wilson je veľmi zaujímavá persóna v progovom svete, kde v Thresholde je jasným dominantným prvkom tvorby pomerne silný metalový základ, doplnený pre kapelu tak typickými, progovými prvkami. Avšak, pri sólovej dráhe je Damian omnoho viac melancholickejší, emotívny, veľakrát sa hrá s akustickými nástrojmi a jeho tvorba je veľmi, povedal by som, jemná, postavená na jeho úžasnom hlase a frázovaní. Čo nám teda ponúka na svojej novinke Built For Fighting?

Celá doska nám začína skladbičkou Thrill Me, ktorá bola aj prvým uvedeným singlom. V podstate je to presne to, čo nám Damian zvykol podávať na svojich sólovkách, podarená skladba s pekným a chytľavým refrénom, výborným textom a uvoľnenou atmosférou. Od druhej skladby s názvom When I Was Young už je mierne cítiť hudobnú zmenu, kde sa pomerne výrazne mení aj celkový mix albumu, ktorý je naozaj výborný, všetky nástroje dostávajú veľký priestor, basa spoločne s bicími veľmi rázne určujú smer, ktorý je pevne doplnený spevom, ktorý je jednoznačne nosným prvkom celého diela. Ale vráťme sa ku skladbe, ktorá je pestrá, pomerne dynamická a krásne nadväzuje na Impossible, ktorá je jednou z najkrajších skladieb, ktoré nám kedy Damian ponúkol. Krásny klavírny úvod s precíteným spevom, kde následne bicie dotvárajú atmosféru, aby sme sa dostali k úžasnej orchestrálnej ústrednej pasáži, ktorá postupne graduje ku koncu skladby, naozaj výnimočná vec. Fire pokračuje v nastavenom trende, kde opäť dostávajú obrovský priestor orchestrálne nástroje, ktoré sú naozaj neoddeliteľnou časťou celého hudobného putovania. Somebody je coverom od Depeche Mode, ktorá je jemne odspievaná, výborná „prerábka“. Somebody a Sex & Vanilla, dva kúsky, ktoré nás mierne posúvajú od melancholickej časti albumu, väčší priestor dostáva gitara, výborné frázovanie, ktoré dotvára atmosféru a je veľmi výrazným prvkom po celú dobu počúvania. Niet sa čo čudovať, pri sólových albumoch spevákov je tento prvok veľmi častý, ďalším typickým príkladom je určite James LaBrie a jeho materiál. Can´t Heal War je vecička s pomerne jasným gitarovým riffom, jednoduchým, ľahko zapamätateľným refrénom, ktorá ide veľmi príjemne do uší. What Have We DoneWritten In Anger sú, takpovediac, možno „najprogovejšie“ skladby na albume, aj keď, nejde o prog v pravom zmysle slova, ale gitara tu dostáva pomerne veľký priestor, nájdeme tu aj nejaké to sólo, no nehľadajte v tom žiadnu divočinu. All I Need je usmievavou, hravou, ľahko stráviteľnou vecou, ktorá nás spoločne s I Won´t Blame LIfe, kde jasne dominuje spev a jemné gitarové sólo, posúvajú k záverečnej Battlelines. Melancholický, gitarovo-klavírny doprovod, ktorý je prekrásne doplnený precíteným spevom, dávajú veľmi vydarenú za touto veľmi zaujímavou hudobnou cestou.

Built For Fighting nie je žiadna progmetalová nálož, z ktorej gitarových a klávesových sól by každý padol na zadok. Nie, tento album je ukážkou toho, že na to, aby doska niečím oslovila aj progmetalového fanúšika, v podstate s minimom metalových prvkov niekedy stačí výborne namixovaný zvuk, zaujímavé texty, svieže a nové, miestami hravé, miestami melancholické, avšak vždy melodické nápady, ktoré v sebe skrývajú dušu, bez ktorej by žiadne umenie nemalo ten pravý význam. A musím povedať, že Built For Fighting ju rozhodne nepostráda a pri hlbšom vnímaní nás možno aj živote posunie tým správnym smerom!!!

9 / 10

1. Thrill Me
2. When I Was Young