EDITOR - Realita?

EDITOR - Realita?

Až v tomto období sa nám dostáva do rúk album slovenskej legendárnej kapely Editor – Realita?, ktorý vyšiel už v roku 2004. Medzitým vydali už nový album s názvom Svet je proti nám, ktorý vyšiel v tomto roku. V najbližšom čase uvedieme aj túto recenziu. Začiatky kapely sa datujú do roku 1988, kedy hrala kapela klasický thrash metal a z tohto obdobia má na svojom konte 4 demá. Svoj prvý celohrajúci album vydali v roku 1994 pod názvom Shut Up! Toto bola druhá etapa histórie kapely, kedy už medzi thrash metal začali vsúvať prvky hc, len v tom období spievali v anglicky. Postupom času sa z ich hudby stal klasický hc/punk a neskôr chalani upustili od anglicky spievaných textov a od albumu Game Over spievajú už iba po slovensky. Každý jeden z nás pozná hity ako stop KDH alebo Červená Čiapočka. V kapele sa za toto dlhé obdobie vystriedalo viacero muzikantov, ktorí teraz pôsobia v kapelách Lunatic Gods, Horská chata alebo Digitus In Recto.

Viacerí už mali určite možnosť počúvať tento album alebo ste videli kapelu na živom vystúpení, kde hrajú už aj z tohto albumu dosť skladieb. Úvod obstará rovnomenná skladba, ako názov celého albumu. V jej úvode počuť úryvky zo správ, do ktorých sa pomaly vsúva basgitarová linka a hlas známeho moderátora správ Braňa Ondruša, ktorý vás privíta a začína sa typické hc peklo, v podaní Editoru. V ďalšej skladbe Doctor nabáda skoč, skoč, rozbi si hlavu. V tomto období, je to už klasický hit živých vystúpení. Album pokračuje v rýchlom slede ďalej. Chalani sú známi ostrými textami a tým, že si nekladú servítky pred ústa. Vo veľmi zaujímavých a vo veľa prípadoch pravdivých textoch sa navážajú bez problémov do politiky a do systému štátu (Svine - v tejto skladbe je do úvodu zapracovaná známy „hit“ V. Mečiara, keď sa lúčil s politikou, Dokedy? – v tejto zase Mikiho slogan). Ďalej do náboženstva a vojen (Neverím, Džihád), o tom ako je ťažko sa v živote obracať (Boj, Použi päsť!, Možno). Je vidieť, že kapela má aj obrovský zmysel pre humor, viď skladby Panic, G. E. C (mňa osobne veľmi pobavila a spestrila celú nahrávku)... Na CD je pre užívateľov PC nahratý aj klip ku skladbe Použi päsť! Editor je u nás už známa zabehaná záruka kvalitného a poctivého hc/punku.

Chalani nepriniesli nič nové, ale myslím si, že týmto albumom ani nikoho neurazili, skôr pošteklili a niektorých prinútili porozmýšľať. Celý album sa dobre počúva a poslucháč má chuť niekedy len tak vstať a pogovať. A práve toto chcela pri počúvaní albumu Realita? kapela dosiahnuť.

6 / 10

1. Realita?
2. Skoč!