HAZE OF SUMMER - Stuzha

HAZE OF SUMMER - Stuzha

HAZE OF SUMMER sme tu už mali. Nielen teda ich debutový album Znoi, ale dokonca aj rozhovor s Nikitom. Už v ňom hlavný mozog kapely naznačil, že druhá vec bude elektronickejšia. Trošku som sa vydesil, avšak nie je to až také hrozné. Naopak!

Vzhľadom na to, že Nikita sa cez hudbu snaží prerozprávať isté svoje životné obdobie a "Znoi" obsahoval 6 songov "March" - "August", tak je jasné, že do celého roku chýba 6 mesiacov/songov a ideme od "September" až po "February". Ako už v rozhovore bolo naznačené, tak prvotina od novinky sú rozdielne. Nielen, že pribudli hudobné nástroje ako trúbka, saxofón, trombón (občas sa naozaj pripomenie SEAR BLISS) alebo violončelo, ale objavila sa aj ženský spev v podaní sympatickej Alexandry "Rys" Sidorovovej. Celková dĺžka ostala takmer zachovaná - 33 minút a pár sekúnd, tak isto aj zvyšok nástrojov z debutu - balalajka, akordeón atď..

Ak "Znoi" by zniesla škatuľku melodický black metal, tak so "Stuzha" je to komplikovanejšie. Kratšia verzia je hipster (black) metal. Ak si pod tým viete, aspoň sčasti, predstaviť čo sa hrá, tak skvelé. Ak nie, tak by som si dovolil ja. Veselý melodicko elektronický metal s blackovým nádychom, s folkovými a mierne symfonickými prvkami.

Veľmi zaujímavým prvkom je ytb video celého albumu, kde sa dá vypočuť vlastne ako koncert a nielen to! V každom songu je samozrejme kapela, ale aj jednotliví hostia. Je teda pekne vidieť nielen "blbnutie" Nikitu a radosť z hrania, ale aj zvyšok ako sa bavia. Až na Andreya Ischenka (bicie), ten svojim výzorom pôsobí, že buď sa pekelne sústredí alebo nudí. Nuž nie, v tomto prípade sa nejedná o žiadnu svetelnú rýchlosť, aj keď občas je to divokejšie (napr. časť "February"). Každopádne takéto video mi príde veľmi zaujímavý spôsob prezentácie a síce sú tu isté nedostatky, to však vôbec nevadí. Aj v Game of Thrones bola šálka kávy, takže občasné problémy so strihom nevadia. Dokonca niekedy sa hostia prispôsobia hudbe nielen správaním, ale aj oblečením. Najviac je to vidieť v "January", ktorý by som rozdelil na dve absolútne odlišné časti. V tej metalovejšej je Alexandra "Rys" Sidorova oblečená ako rockerka s rozpustenými vlasmi a v jemnejšej, snáď až popovej, pôsobí až ako nejaká princezná alebo taký Sergey Jagermeister (basa) si pobafkáva z fajky sediac na stoličke. Musím uznať, že toto sa mi celkovo naozaj pozdáva. Keď sme pri tom speve, tak Nikita samozrejme spieva všade a nezaznie iný jazyk ako ruština. Plus? Mínus?! Každý nech si vyberie sám. Pri mužských partoch zase až tak tento východný jazyk nie je veľmi rozumieť, Alexandra má naproti tomu zruzumiteľnejšiu výslovnosť. Troška škoda, že sa objaví len v jednej skladbe, má krásny hlas a taktiež je na ňu krajší pohľad ako na Hercule Poirota v podaní Nikitu (kto nechápe túto narážku, stačí pustiť video). Len pre zaujímavosť píšem, že úplne na konci "December" sa objaví aj jedna veta v inom jazyku, konkrétne "Twende pamoja" a kto vie po svahilsky, tak vie čo to znamená. No dobre, takých ľudí na Slovensku asi veľa nebude, znamená to "Poď so mnou".

Priznám sa, že ma nenapadá žiadna skupina, ktorá by mixovala až takto všetky možné štýly a nástroje dokopy. Každopádne tento mix WALTARI, SUIDAKRA, BLOOD STAIN CHILD a čo ja viem čo ešte, funguje a to veľmi dobre. Menší odklon od black metalu by som rozhodne nebral ako mínus. Je už len na vás či dáte tejto hudbe šancu alebo nie. Kto má rád mix štýlov, smelo do toho. Ak však dávate prednosť priamočiarej hudbe a neodpustíte ani, celkom zvláštny cover albumu, tak asi nečítate ani tieto riadky.

9 / 10

1. September (Anno 1602)
2. October (Old Mornings Dawn)