IMPERIUM DEKADENZ - Dis Manibvs

IMPERIUM DEKADENZ - Dis Manibvs

IMPERIUM DEKADENZ - kapela, která mi po velmi dlouhý čas unikala, a to i přes poměrně vysokou pozici na scéně. Německé duo Vespasian (kytara, basa, bicí, klávesy) a Horaz (kytara, klávesy, vokály) mají na svém kontě pět dlouhohrajících alb a s nimi zůstali vždy věrní nijak nevybočujícímu atmosferickému black metalu. Kapela, leč s nějakým tím jménem na scéně, platí za spíše nenápadné poutníky napříč časem. Tvorba IMPERIUM DEKADENZ byla vždy spíše zpátečnická a dívala se směrem ke starším nostalgickým časům, přičemž svoje poklady k písním poodkrývala spíše za odměnu, jako vděk za pozorný a dlouhodobý poslech.

I když se IMPERIUM DEKADENZ oddávají nostalgii (a to i náladami skladeb), nebrání se nepatrnému posunu na každé desce. Zatímco debut “...und die Welt ward kalt und leer” je takový spíše průměrný a primitivní black metal, který nadchne milovníky syrové muziky s důrazem na chladnou atmosféru, takové “Meadows of Nostalgia”, předchozí album kapely, začalo roztahovat svá epická křídla a vzlétlo směrem k vesmírným prostorům, objevovat nové výrazové prvky.

A tak se pokračuje i na poslední řadovce “Dis Manibvs” z minulého roku. IMPERIUM DEKADENZ dbají na hutnější a krystaličtější zvuk, to mě při poslechu zasáhlo hned na první poslech. Neříkám, že by někdy pánové měli vyloženě nekvalitní produkci. Ale na “Dis Manibvs” se zvuk již absolutně vykrystalizoval. V tomto případě je to základem k úspěchu skupiny. Dokonale čistý zvuk totiž nechá vynikat monumentální, kosmicky atmosferické riffy. Ty jsou základním stavebním kamenem dokonalosti této atmosferické palety nápadů v hloubkových myšlenkách vně skladeb.

Kytarové party nejen, že obkreslují velice mocné melodie, ale jejich zvučné zbarvení tvoří samo o sobě dostatečně silnou atmosféru, kterou v tomto případě můžeme označit za kosmickou a epickou. Tu občasně probodne svým drásavým žalem nějaká ta melancholická nálada, která ve vás samotných probudí nostalgické pocity. Neupadnete do depresí, ale zasáhne vás zvláštní stav, kdy se zamyslíte nad všemi základními otázkami života, smrti a kosmickou prázdnotou.IMPERIUM DEKADENZ pokračují ve svém trendu - tvořit pestřejší skladby. Toto snažení se projevuje v různorodých tempových frekvencích a různých “mimo-metalových” projevech, mezi které patří akustické kytary (“Somnia”), ženský operně zbarvený zpěv (závěr “Still I Rise”) či varhany v ( “Pantheon Spells”).

Když se vrátím k tempům skladeb, ty jsou povětšinou zlatým středem, se silným důrazem na ráznou typicky německou melodiku. Platí za takový “ksicht” kapely. Ale vždy je dříve nebo později nahradí dvojšlapka a rychlejší party, a to v podstatě v každé písni. “Dis Manibvs” je ovlivněno doom metalem, neboť mnohé pasáže jsou opravdu přemýšlivé, rozmáchlé a tempem blízké tomuto náladotvornému žánru. Leč se IMPERIUM DEKADENZ prezentují jako atmosferický black metal a vskutku, je to tak, určitě nečekejte klasický vokální nářek či brek àla WOODS OF DESOLATION, AUSTERE či jak se prezentují DSBM umělci.

Horaz sází na klasický skřek, který neoplývá vysokou rozmáchlostí hlasových možností. Je nenápadný jako kapela sama. Ale vokál má “podzimně” zbarvený, umírající, plný melancholie a drásavosti. Vokální pestrost vám vynahradí občasné čisté sbory (nezjistil jsem, kdo je nazpíval, ale předpokládám, že sám frontman). Jsem velice vděčný za vjem baskytary, která hezky vyplňuje prázdný prostor, nacházející se pod zbytkem instrumentálního celku. Není sice výrazná natolik, že byste si užili nějaké ty detaily, ale její zásah se znatelně projevuje na mohutném tvrdém zvuku, kterýžto působí jako mohutná katedrála hvězdného království.

IMPERIUM DEKADENZ se svým posledním albem “Dis Manibvs” zůstávají nenápadní, ale jsou ještě krásnější. Jejich hudba činí z poslechu výlet do paralelních vesmírů, kde budete putovat mezi galaxiemi a rozjímat nad smyslem bytí či nebytí. “Dis Manibvs” je album plné nostalgie, melancholie, přemýšlivosti, ale především je to kolekcí nádherných melodií a monumentálních epických atmosfér, které se vám budou otevírat skladbu po skladbě, poslech po poslechu. Pokud netoužíte po přelomové hudbě, ale chcete si zasnít a uklidnit u uvolňující, doomem nasáklé black metalové pohodovky, je “Dis Manibvs” přesně pro vás. V podzimním počasí doporučuji dát do sluchátek a procházet se v deštěm posetém parku, za svitu ke spánku ulehajících slunečních paprsků.

Mimochodem, IMPERIUM DEKADENZ zahráli na festivalu Gothoom 2017, kde jste si mohli jejich atmosferický set vychutnat.

8 / 10

1. In Todesbanden