MALLEPHYR - Assailing The Holy

MALLEPHYR - Assailing The Holy

Podzim je, co se týče vydávání nových alb, opravdu bohatý. Už teď mám ve své "must listen složce" 12 alb a to se bavím jen o světové scéně. A né, nejsou to věci, které by možná mohli být dobré. Některé jsou aspiranti skoro na album roku. Ovšem pěkného počtu alb se dočkáváme i na české scéně a právě "Assailing The Holy" od Mallephyr bylo tím mým nejočekávanějším a to i přes to, že je to debutové album, ovšem to je dáno tím, že jsem skladby z novinky párkrát slyšel na živo, a ten potenciál vám z toho střílel přímo do ksichtu.

Mallephyr jsou z Rokycan, což je velice blízko baště českého kvalitního metalu, zvláště toho extrémnějšího. Ano, bavíme se zde o Plzni. Stíny Plamenů, Trollech, Umbrtka, Quercus, Self-Hatred, Panychida, Sekhmet.. a mohli by jsme ještě pokračovat s kapelami z jiných částí tuzemska, jako Inferno, či Cult of Fire, což už jsou samozřejmě zavedené kulty, které velice často navštěvují zahraničí . Tato "malá velká" scéna je pro Českou republiku nesmírným přínosem a vztyčený prostředníček všem fanouškům, kteří tvrdí, jak stojí česká scéna za prd, protože Dymytry se zrovna nepovedlo nové album (to tvrdí oni, já tvrdím, že se jim nepovedlo ani jedno). Ale zpátky k věcem které mají smysl - Mallephyr, ač je "Assailing The Holy" debutem, nejsou na scéně žádnými nováčky. Marek Opatrný(vokál, kytara), známý spíše jako Lord Opat už pěknou dobu hraje ve výše zmíněných Stínech Plamenů a baskytarista Sinneral zas drtí struny ještě v Panychidě. Dále zde máme Adama Šternera (kytara), který už tolik provařený není, stejně jako Tomáš Mařík (bicí). Ovšem co se týče Tomáše Maříka, tomu moc nerozumím, jelikož při poslechu jeho hry mi padá brada a říkám si, jestli ho kluci nevyhmátli třeba ze Svart Crown (to berte samozřejmě s rezervou). Pravdou zůstává, že je opravdu výborný.

Mallephyr se s vydáním nového alba nakonec upsali k polskému labelu "Mad Lion Records". Vydat album u zahraničního vydavatele bylo tedy nejspíše prioritou. "Debemur Morti Productions" až jindy, hehe. Stávající label je tedy sice spíše labelem, který vydává alba death metalová, avšak z Mallephyr jsou přes veškerou černotu death metalové postupy slyšet taktéž. Kapela o sobě dala prvně vědět v roce 2014 skrze demo nazvané jednoduše "demo 2014"na kterém se nacházely dvě skladby; "Inescapability" , "Seven Hells Below" .

Debutové album "Assailing The Holy" začíná přesně tam, kde končilo "demo 2014". S první "The Service" vás muzika nerozčtvrtí na malé kousky, nestáhne pod parní válec, a ani vás nenechá dusit se v bahně. Všechno zde má svůj řád, místo a ten správný čas. Už z této skladby se dá vyčíst, že album nebude nepřístupné. Produkce je pěkně vymydlená, všechno do sebe zapadá. Žádné disharmonické riffy, nebo jiné dnes v black metalu tak populární postupy. Jedině Opatův vokál je trošku více zapuštěný do muziky a pohybuje se někde kolem záhrobního growlu, alá "Dead Congregation" . To ovšem netrvá po celou dobu, většina vokálních partů je položena daleko výš. Skladba nikam nespěchá, za to nápadů je tu více než dost. Je zde pěkně znát, že Mallephyr se nehrnou do nějakých zběsilých temp za účelem naprostého inferna. Všechno se vrství, zapadá do sebe a je to zkrátka vcelku progresivní. Žádné tupé "včelíny" po celou dobu, naopak spousta nápaditých riffů a precizní hra Tomáše Maříka. Nejedná se o uspěchanou hudbu, je znát, že nad tímhle někdo trávil hodně času a je to jen a jen dobře. Titulní "Assailing The Holy" nabídne agresivnější nástup s působivým řezavým riffem. Kvituji, že konečně slyším baskytaru. V prvním songu tolik nevyčnívala, nebo jsem jednoduše hluchý. Právě s druhým songem bych rád vypíchl, že od této skladby další zbylé nabírají jakési šablonovitosti. Tím mám na mysli, že většina skladeb se nejprve drží středního tempa a následně skladba skvělou riffáží rychle vygraduje do chaotičtější pasáže. Není to ovšem bezúčelné - zní to parádně! Při vší úctě. Kolik kapel by si jen přálo dostat do svého debutového alba tolik nápadů, jako právě Mallephyr ? Právě takovou studnicí všemožných nápadů je další "Raped by The Morbid Command" - klidné pasáže, sypačky, "Ugh!", basa nám taky poví, co je třeba a to, že dost důkladně, vynikající atmosférické solo,... jo, tady se toho děje hodně a není na to třeba ani moc času. Což mě přivádí k tomu, že skladby rychle odsýpají nejenom díky množství nápadů, ale také jednoduše díky tomu, že jejich stopáž není vůbec přehnaná. 3,4,5 minut a stačí. Škoda, že se na album nedostala 13cti minutová skladba, kterou hrají Mallephyr při svých živých vystoupeních. Věřím, že se objeví na dalším albu.

"Your God will Forgive You
 The Victim Never Will
Stop Preaching That Silly Thesis
Let Satan Come Into Your Flesh"

Nejdelší skladbou na "Assailing The Holy" je sedm minut dlouhá "Anti-Human", kterou řadím společně s "Raped By The Morbid Command" k nejlepším kouskům na albu. Především agresivní pasáž po mezihře v půlce skladby je naprostý skvost! Tuhle část bych pozlatil. Nejdříve jsem měl na mysli a chtěl napsat, že tuto část bych k tomu pozlacení rovnou ještě poslal v expresním balíčku do světa. Ovšem poté jsem si uvědomil..jsem moc zhýčkaný nadměrnou produkcí světových alb a neuvědomuji si, že právě celé "Assailing The Holy" volá do světa. O to se nebudu vůbec přít. O to víc podivující je, že je to debutové album.

Sečteno, podtrženo. Až zase bude někdo chtít onu větu: "Česká scéna stojí za prd", zkuste nejdříve vylézt ze své omezené skořápky plné uchu lahodícím melodiím a pusťte se do komplexnějšího umění. Protože přesně takoví Mallephyr jsou; komplexní a precizní. Jak už jsem popsal, všechno má svoje přesné místo, o nějaké "vatě" se zde nedá vůbec mluvit, nápady jsou cítit na každém rohu. Dobrá, kdybych měl být hnidopich, tak bych mohl vyčíst to, že v tom nadměrném množství riffu se sem tam jeden mírně podobá druhému, ale když se podívám na album jako celek, tak je zbytečné na to poukazovat. Co se týče mé osoby, spokojil bych se s trošku špinavější produkcí, ale to ten můj chorý mozek, do kterého si cpu všemožné hnusy. Věřím, že většina lidí se spokojí s křišťálovou produkcí. Takže výborně a absolutně.

8 / 10

1. The Service
2. Assailing The Holy