MINDWORK - Eterea

„Welcome my friend.“ – týmito slovami začína text v prvej piesni nového albumu MINDWORK. Toto české trio možno ani netuší, aký trefný začiatok si zvolili. „Eterea“ totiž naozaj pôsobí, ako keby vás do svojho náručia vzal váš dobrý priateľ, ktorého ste možno doteraz ani nepoznali (ako pokračuje aj spomenutý text – „Do you recognize it here? I guess you don’t, but it’s ok.“).

Kým predchádzajúci album „Into the Swirl“ bol, aj keď kvalitnou, no i tak do veľkej miery „iba“, kolážou vplyvov a žánrov obľúbených kapiel jej tvorcov, tak novinka sa posúva úplne inam. Dopad pôvodných foriem technického a progresívneho death metalu (najmä CYNIC) je stále nepopierateľný, no zostal prítomný už iba ako občasná prímes v podobe archaickejšie znejúcich agresívnych pasáži. V tých je používaný aj adekvátny (rozumej: žánrovo klasický) typ zrozumiteľného revu, ktorý súčasným, resp. novším fanúšikom možno nemusí byť práve po chuti, no v kontexte funguje veľmi dobre. Tieto pasáže sú doplnkom ku inak komplexnému a rôznorodému materiálu, ktorý siaha ku iným formám hudby bežne označovanej ako progresívna. Nájdeme tu teda progmetalové a progrockové hudobnícke lahôdky i pohrávanie sa s jazzom, resp. skôr fusion a iné odbočky ku rôznym žánrom.

Najsilnejšie čaro „Eterea“ je zrejme v špecifickej atmosfére nahrávky. Tú majú na starosti ako vynikajúce uvoľnené spevy Martina Schustera, tak aj podobne smerovaná melodika v nástrojoch, či hojné využívanie jednoduchých, no veľmi účinných čistých gitár (tie krásne kontrastujú s ostrými pasážami spomenutými vyššie). Hudobníkom sa nedá uprieť zohratosť, výborný cit pre melódie, ani fakt, že veľmi úspešne naplnili svoju hudbu emóciami. Tá tak pôsobí úprimne a miestami až intímne. Najmä v melancholický zafarbených a vzdušných pasážach, ktoré sú pre celkové vyznenie nahrávky asi najsmerodajnejšie.

Na albume nie je žiadna pieseň, ktorá by bola slabá, ba čo i len „slabšia“. Od intra „Enter Eterea“, cez štruktúrované kusy, ako „Perceiving the Reality“, „The Stream Of Causality“, „Causality (The Reconcilation)“, „Enthusiastic Waves“, jednoznačnejšie, miestami až hitové „Mind Renewal“ a „Reaping of Waters“, až po baladu „Stillness of the Sea“ a inštrumentálne outro „Eterea Collapse“, všetky piesne majú svoje miesto a každá z nich množstvo výborných a vyvážených nápadov. Produkcia nahrávky síce nie je tak úplne podľa súčasných svetových trendov, no i v tom je nakoniec jej výhoda. Maximálne živý a prirodzený zvuk je v záplave mnohých extrémne umelo znejúcich albumov dokonca svieži (a iba podtrhuje spomenutú úprimnosť hudobnej produkcie). Ako by povedal náš prezident: „Jedným slovom: vynikajúca práca.“

9,5 / 10

01. Enter Eterea
02. Perceiving Reality