NOCTEM - Haeresis

NOCTEM - Haeresis

Super! BEHEMOTH vydali v tichosti nový album! Síce počkať ... názov skupiny píše NOCTEM. Tak som z toho voľajaký zmätený. Každopádne, ak chcete obraz o tom, kde sa pohybuje hudba NOCTEM, tak práve Poliaci by mohli dať približnú predstavu. Hudba Španielov je o niečo rýchlejšia a práve pomalšie pasáže mierne strácajú energiu, na toto majú patent naši severní susedia, kde aj pomalšie úseky sú, ako keby ich písal sám Lucifer.

Mierne otrasy v zostave spôsobili, že z členov, čo nahrali predchádzajúci "Exilium", ostali len Exo (gitara) a Beleth (spev). K nim pribudli Varu (basa), Voor (bicie) a Ethell (gitara). Novinka je už štvrtý album v poradí. Toľko mierna história, ešte by som dodal, že "Haeresis" je najkratší album, aký Noctem vydali, pár sekúnd chýba do trištvrte hodinky a oproti minulým nahrávkam by som povedal, že sa kapela troška posunula z čiernych vôd do mierne smrteľnejších.

V porovnaní so staršími vecami je tu isté minimálne spomalenie, lenže ako som spomínal, ešte tam chýba niečo do pekla, aké napr. prezentuje v pomalších pasážach BEHEMOTH. Taktiež absentuje orchestrálna vsuvka a teda odklon napr. od DIMMU BORGIR a v podstate zabudnite na zborové party, ktoré by určite nevadili. Novinka je teda o niečo priamočiarejšia, koľko ľudí, toľko chutí. Niekomu sa to môže páčiť viac, inému presne naopak. Vyzdvihol by som zvuk, kde gitary sú posadené trošku vyššie a tak je krásne počuť skvelú hru gitaristov, toto sa naozaj podarilo! Pripadá mi nápaditejšia ako pri starších veciach, skvelá práca. Niekomu možno bude vadiť troška plytkejší zvuk, ale tak to sú drobnosti, ktoré perfekcionisti vedia vyriešiť. Bicie sú mierne posadené za gitary, čo nevadí, vždy je tu možnosť dať volume doprava :-) Celkovo 10 pekelných klincov a ako som písal vyššie, skoro 45 minút. Občas si vyjdeme na výlet do švédskych vôd "melodického" black/death metalu, taká "Whispers of the Ancient Gods" by sa uživila napríklad aj na albume staručkých IMMEMOREAL, prípadne "The Submission Discipline" je ako z dielne ROTTING CHRIST, lenže na rozdiel od Grékov nepáchajú zlo v podobe neuveriteľne nudných a zbytočných pasáží, ktoré album stiahnu kvalitou dole. Jednotlivé pesničky asi nemá zmysel vyzdvihovať, album pôsobí ako jednoliaty celok, kde ani jeden zo songov kvalitatívne nevyčnieva nad iným a samozrejme naopak. Tak to má byť, vždy má byť vyvážený celý album.

Celkovo za mňa teda veľká spokojnosť, aj keď v porovnaní s posledným albumom BEHEMOTH je tu istý kvalitatívny rozdiel, horším smerom. Síce porovnávať sa s majstrami a vyjsť z toho so cťou je veľmi fajn. Španieli boli na miernom rozcestí, mohli ísť cestou, po ktorej kráčajú DIMMU BORGIR a pridať ešte viac pompéznosti, orchestra atď. alebo smerovať po hnilobnej trase, kde vládnu BEHEMOTH. Vybrali si druhú možnosť a ja som spokojný. Ak sa vám páčil minulý album "Exilium", tak by ste určite mali skúsiť aj novinku, aj keď je mierne odlišná, najmä kvôli absencii vyššie spomenutých drobností. Pre fanúšikov našich severných susedov, ktorých stále spomínam, je novinka z dielne NOCTUM povinnosť, keď nič iné, tak si spríjemnia čakanie na nový album Poliakov, pretože aj napriek menším nedostatkom je to výborná nahrávka! Vlastne zisťujem, že čím ju častejšie počúvam, tým sa mi páči viac a viac.

Pod vydanie sa podpísali Prosthetic Records a ako je už dobrým zvykom, tak sa dá nahrávka kúpiť aj vo formáte mp3 na bandcampe skupiny.

8,5 / 10

1. Through the Black Temples of Disaster