PERFECITIZEN - Humanipulation

PERFECITIZEN - Humanipulation

U našich západných susedov má grindcore dlhoročnú tradíciu a utvorilo sa tam množstvo zaujímavých kapiel. Ja si najviac cením tie, ktoré sa nebáli experimentov v rámci tohto ortodoxného žánru. Za všetkých spomeňme CONTRASTIC, M.A.C OF MAD, HERMAPHRODIT či AHUMADO GRANUJO. Každá z nich je úplne iná a každá pristupuje k žánru vlastnou cestou. A to isté platí aj pre PERFEZCITIZEN. Ich poňatie grindu je technicky mimoriadne náročné a zároveň nápadité.

Základnou platformou je divoká rytmika, ktorá vyráža dych. Bubeník Jarda Haž nešetrí svoju súpravu ani v najmenšom a jeho talent si môžete pamätať z nahrávok ALIENATION MENTAL. Spolu s basákom Adrianom Nerim (PSYCHOTIC DESPAIR) predvádzajú poriadne krkolomné kúsky, ktoré sa len tak nepočujú. Do toho gitarista Tomáš Mleziva (ALIENATION MENTAL) reže šialené gitarové riffy, ktoré obohacuje jazzovými, djentovými či death metalovými prvkami. Spev má na starosti nový člen súboru Honza Habr a jeho rozsah je podobne pestrý ako ich tvorba. Od hnusného growlu, cez „štekavý“ rev až po melodické spevy. Celá nahrávka má ohromujúcu dynamiku a nenájdete v nej priestor na vydýchnutie. Ani chvíľu nenudí, za čo môže množstvo nepredvídateľných prvkov. Veľmi zaujímavé je napríklad použitie ženského spevu v skladbe "Blind Ignorance". Keď som ju počul prvýkrát, hneď som si spomenul na tvorbu kapiel ATROX či UNEXPECTED. Je zvláštne, ako môže spev zmeniť atmosféru celej skladby, bez ohľadu na hudobný podklad. Každopádne veľmi svieži a originálny nápad.
Ďalším nečakaným momentom je stoner rocková pasáž v skladbe "Mental Obesity", v ktorej Honza Habr spieva typickým „grunge“ štýlom, ak teda nejde o nejakého hosťa. Poriadny úlet je aj skladba "Injection", v ktorej sa striedajú alternatívne a typicky grindové pasáže. Celkovo tu nenájdete veľa predvídateľných okamihov, čo je tá najlepšia referencia pre akúkoľvek nahrávku. Pôsobí na mňa ako chaotická chemická reakcia, ktorú riadia štyria vyšinutí laboranti. Výsledkom pokusu je vysoko reaktívny materiál, ktorý po pár sekundách exploduje vo vašom prehrávači. Zároveň je dôkazom toho, že aj v tých najortodoxnejších hudobných žánroch je priestor na inovácie a experimenty.

Texty piesní sa zaoberajú riadenou manipuláciou jednotlivca spoločnosťou a jej primárnym cieľom je vytvorenie dokonalého občana, teda „Perfecitizena“. Podobne ako hudba samotná pôsobia dystopicky a hrozivo.
PEREFECITIZEN natočili bez pochýb svoj najlepší album. "Humanipulation" ponúka poslucháčovi intenzívnu polhodinku extrémnej hudby, ktorá je nápaditá a originálna.

9 / 10

1. Humanipulation