XE-NONE - Blood Rave

Zo zasneženého a večne zamrznutého Ruska sa ku mne dostala kapela Xe-NONE, ktorá vo svojej hudbe kombinuje dance-floor / europop z 90 rokov (u nás boli predstaviteľmi napr. Maduar) s agresívnosťou klávesového black metalu á la Cradle of Filth. Ich EP „Blood Rave“ je ich druhý štúdiový počin, predtým vydali len akýsi maxi-single „Digital Fucker“, na ktorom sa nachádzala Ruská „klubová“ hitovka „Slave On-Line“. Kapela je v našich a západných končinách maximálne neznáma, aj keď na Ruskej ug scéne žne samé úspechy (aspoň tak som vydedukoval z plagátov a fotiek na ich stránke).

„Blood Rave“ začína introm, ktoré sa podľa mňa da použiť na koncerty a hneď vzápätí preskočí na pokojne sa začínajúcu titulnú pesničku „Blood Rave“, ktorá však naberie za malú chvíľu na obrátkach a začne sa skutočné besnenie. Dance-floorové klávesy dopĺňajú agresívne bicie a gitary (podľa mňa posunuté veľmi dozadu, dá sa rozoznať, že hrajú rovnaké akordy, ako klávesy, ale nejaké špeciálne techniky tam zanikajú) a škrekot speváka Lexy Dance. Mašina sa valí dopredu závratným tempom, keď tu zrazu príde prekvapenie v podobe ženského vokálu Lady EvilAnn. Musím priznať, že keď som si prvý krát prečítal, že v kapele spieva aj žena, predstavil som si nejaký nevýrazný spev, aký môžeme poznať aj od slovenských kapiel využívajúcich služby ženského pohlavia na spestrenie hudby. V tejto situácii to našťastie tak nie je, pretože Lady EvilAnn ma plný, čistý hlas, ktorý pekne vyznieva a tvorí pekný kontrast s Lexyho škrekotom. Plus na anglickom speve s ťažkým ruským akcentom je niečo neuveriteľne sexi :).

Vráťme sa však k hudbe. Kapela uvádza, že jej inšpiráciou sú kapely z dance-floor obdobia 90. rokov napr. ako 2 Unlimited, E-rotic, či Scooter. Neviem, koľko metalistov je oboznámených s hudbou tohto žánru, no na hudbe Xe-NONE je túto inšpiráciu zreteľne počuť, podľa mňa hlavne kapelou Scooter – podobné postupy, hardcore piano atď. Kto to však nikdy nepočul, tak mu to je asi jedno, avšak podľa mňa by tej inšpirácie mohlo byť trochu menej a viac sa inšpirovať napr. súčasnou EBM a industriálnou scénou. Ale – proti gustu žiaden dišputát.

Za úvodnou piesňou nasleduje ďalšia, ktorá vám vybije dych a možno aj prinesie úsmev na tvári. Jedná sa totiž o cover verziu známeho disco hitu „No Limits“ od spomínaných 2 Unlimited. Aj keď túto pieseň neznášam, v podaní Xe-NONE má niečo do seba :). Zvyšné tri songy na tomto EP sú agresívne a pumpujúce krv vo vašich žilách. Snáď len posledná „Stars“ trošku uvoľňuje tempo a vyhrávkami pripomína starý Cradle of Filth.

Z hudobnej stránky sa teda toto EP dá ohodnotiť ako naozaj plne nápadov a fakt skvelé. Čo mu však dosť zráža na hodnotení je spomínaný zvuk – miesto gitár počujete niečo ako motorovú kosačku, na štýl starého ug black metalu a bicie sú takisto dosť posunuté do pozadia, jediné, čo je počuť je úder rytmičáku a sem-tam aj kopák. Je to veľká škoda, že kapela si nedala viac záležať na zvuku, pretože tak by to naozaj bolo skvelé EP. Takýto druh hudby totiž poriadny zvuk vyžaduje. Okrem toho nemám žiadne pripomienky k tvorbe kapely Xe-NONE a dúfam, že do budúcnosti nás prekvapia s ešte lepším zvukom a agresivitou. A že sa im podarí preraziť si cestu aj na západ od Ruska.

7,5 / 10

01. All Exits Closed
02. Blood Rave