SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY - Relic Dances

Tak, a je to tu! V rukách držím v poradí štvrté album moravských doom metalistov SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY - "Relic Dances". Po štyroch rokoch od posledného CD "Themes" (ktoré mimochodom získalo cenu Akadémie populárnej hudby - Anděl za najlepší hard rockový album roku 2000) prichádza táto partia s porciou naozaj kvalitnej, precítenej a originálnej hudby, ktorá je účelnou symbiózou medzi tradičnými moravskými ľudovými baladami a autenticko-melancholickým doom metalom.

V dobe, keď sa všetci „umelci“ snažia využívať folklórne prvky bez ohľadu na to, že v konečnom dôsledku pôsobia umelo, mi tento album pripadá ako balzam na dušu. Tri roky, ktoré strávili muzikanti spoluprácou s Tomášom Kočkom (moravský worldmuzikant nominovaný na „Anděla 2003“ v kategórii World Music) priniesli svoje vytúžené ovocie.

Poďme ale bližšie k hudbe. Od úvodnej skladby plynie hudba SSOGE prevažne v strednom resp. stredne pomalom tempe. Tak ako škatuľka ethno doom metal naznačuje, kostru skladieb tvorí chytľavý ľudový motív, ktorý je podporený a rozvitý pomocou doom metalovej inštrumentálnosti. Väščina skladieb má baladicko clivú atmosféru. Súzvuk všetkých klasických nástrojov- huslí, violončel, viol, klarinetov... a distortion gitary je naozaj neopísateľný. Ak by tú istú melódiu hrali iba husle alebo naopak iba gitara, určite by to nevyznelo tak úžasne. SSOGE sú jednoznačne originálnym hudobným zoskupením, a to nielen na českej scéne.

Ak by ste však chceli nejaké prirovnania, tak zoberte štipku Lacuna Coil z obdobia albumu „Unleashed Memories“, pridajte za hrsť Anathema a dokorente podľa vlastnej chuti napríklad Čechomorom. Kapitolou samou o sebe je vokálna stránka. Hanka a Pavel patria vo svojom obore k najtalentovanejším spevákom. V niektorých polohách mi Hankin hlas pripomínal Cristinu Scabbiu z Lacuna Coil (napr. určité časti „Look“ a „Lonely“). Pavel zase predstavuje protiklad a jeho spev je drsne metalový. Ako autor textov a hudby je uvedený celý spolok SSOGE, ktorý určite nepopiera ovplyvnenie ľudovou slovesnosťou. Texty sú ako hudba a hudba je ako texty. Obidva elementy spĺňajú aj tie najprísnejšie kritéria. Výborný zvuk je samozrejmosťou. Mám dojem, že v dnešnej dobe ani nevychádzajú albumy so zlým zvukom.

Albumu „Relic Dances“ obsahuje 8 skladieb (7 spievaných + inštrumentálka) a jeho celková dĺžka je okolo 45 minút. Týmto má u mňa toto CD ďalšie +. Aj keby malo 70 minút, tak by hudba SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY nenudila, ale tých 45 je naozaj tá najprijateľnejšia minutáž. A keďže ja nemám rád ani dlhočizné albumy, ani dlhé recenzie, tak iba zhrniem, že "Relic Dances" je netradične metalový a plný tradičnej folklórnej hudby. Neverím, že sa nájde ignorant, ktorý si tento album po 45-tich minútach nepustí opäť odznova. Mne tu títo Moraváci vyhrávajú už šiestykrát dookola.

10 / 10

1. Look
2. To Face The End