BELPHEGOR - Helmuth

Nenávidíme obmedzenia a stagnáciu

BELPHEGOR - Helmuth

Len pred týždňom, 15.9. vyšiel pod hlavičkou vydavateľstva Nuclear Blast nový album rakúskych black/death metalistov BELPHEGOR. O novinke „Totenritual“ nám porozprával Helmuth a prezradil, ako doska vznikala, čo má vyjadrovať, ako sa kapele darí u ich súčasného vydavateľstva alebo ako sa im páči koncertovanie v Česku a na Slovensku.

Zdravím! Prejdem rovno k vášmu novému albumu "Totenritual", ktorý vyšiel 15. septembra pod hlavičkou vydavateľstva Nuclear Blast. Ste spokojní s výsledkom? Podarilo sa vám stopercentne dostať na album vaše hudobné predstavy a nápady?

Nikdy sme nemali takú silnú zostavu počas nahrávania ako pri "Totenritual". Som veľmi hrdý na naše nové LP, je skvelé. V štúdiu nahrávam všetky gitary na každý album BELPHEGOR už od roku 2006, ale vždy si najmeme skúseného gitaristu na živé koncerty.

Keď Serpenth nie je zaneprázdnený kvôli BELPHEGOR, venuje sa tetovaniu. Vytetoval obrovské pôvodné logo na brucho nášho bubeníka. Z tohto prejavu oddanosti nám bolo jasné, že nemeckého bubeníka Bloodhammer chceme ako stáleho člena kapely. Je metalista, čo je skvelé a je to pre nás nevyhnutné. Hrá veľmi dynamicky a technicky. S ním v kapele sme dokázali posunúť všetky aspekty nášho zvuku na inú úroveň. Všetko znie brutálnejšie a dosiahli sme rituálnu atmosféru, ktorá bola naším cieľom od začiatku projektu GLORIFYING THE DEAD. Takže všetko znie presne tak, ako sme to chceli.

Ako prebiehal proces písania skladieb? Je známe, že Serpenth tiež prichádza s hudobnými nápadmi. Skladali ste hudbu znova vo dvojici, bez vplyvu ostatných členov BELPHEGOR?

Napísal som väčšinu materiálu, ale v skúšobni sme na ňom pracovali spolu všetci traja. Serpenth sa viac zapojil a je dôležitý pre každý náš projekt od roku 2006. Po prvýkrát napísal skladbu nazvanú "Spell of Reflection" na tento album, ale prišiel tiež s mnohými nápadmi na predošlých albumoch, napr. na záverečnú časť "Gasmask Terror" atď. Mali sme pár dvojtýždňových stretnutí, kde sme skúšali dvakrát denne. Vážne ma nebavia tieto moderné sračky a posielanie nahrávok po celej planéte a potom stretnutie a dokončovanie v štúdiu a robotický zvuk kapely, ktorá sa spolieha prevažne na zvukové efekty. Ja osobne uprednostňujem tradičný postup, nahrávanie a úpravu skladieb, takže všetko môže bežať prirodzene a získate tým najlepší výsledok. A to je vždy náš hlavný plán. Ľudia, ktorí nás podporujú a investujú do nás svoje ťažko zarobené peniaze si zaslúžia to najlepšie - je to jediný tlak, ktorý je na nás vyvíjaný a to je to, čo sa snažíme dosiahnuť, aby sme tým potešili seba a našich vyznávačov, ktorí nás podporujú a zoženú si náš nový album.

Čo môžeme očakávať od "Totenritual"? Bude to klasický abum Belphegor alebo môžeme očakávať nejaké prekvapenie? Z toho, čo som počul (pozn. red.: rozhovor sa uskutočnil ešte pred vydaním albumu), malo by ísť skôr o blackmetalový album s relevantnými vplyvmi death metalu. 

OK, ak si počul, že je to blackmetalový album, potom vieš viac než ja. BELPHEGOR vždy hrali brutálny a extrémny metal, s "pekelnými" blackmetalovými vplyvmi. Nemyslím si ale, že znieme ako typická blackmetalová kapela. Necháp ma zle: mám rád mnoho blackmetalových kapiel, ale BELPHEGOR som nikdy nevnímal ako jednu z nich, čo sa týka zvuku ani gitár a tiež naše texty sú o uctievaní seba samého.

Od albumu "Lucifer Incestus" sme podladili gitary. Na "Totenritual" sme ich podladili na B and A#, takže sme dosiahli odlišný zvuk a otvorilo mi to nové obzory. Ako som už spomínal, plánovali sme viac rituálnu atmosféru, ale zároveň sme naďalej chceli hrať technicky a dynamickejšie, to bol náš cieľ: nájsť vrcholnú rovnováhu medzi agresivitou a pomätenosťou.

Podladené gitary sú pre nás novou výzvou a je to zaujímavý experiment. Môžete počuť dve rôzne ladenia gitary, čo predstavovalo veľa práce navyše, čo sa týka ladenia, hrubších strún atď., ale všetko to za to stálo, najľahšia cesta nikdy nie je najlepšia. Bolo to skvelé rozhodnutie a experiment. Ja osobne opovrhujem obmedzeniami a stagnáciou. Vždy sa snažíme prekonať samých seba. Snažíme sa o to zmenami pri nahrávaní a skladaní, pri štúdiách a producentovi a tiež pridávaním nových aranžmánov k nášmu typickému zvuku.

Ako by si opísal texty a hlavnú myšlienku"Totenritual"? BELPHEGOR je známy aj svojou oddanosťou temným témam plným perverzie, satanizmu a podobne. 

Inšpirácia prichádza z mnohých zdrojov, vizuálna aj hudobná. Cestujem po svete, vidím mnoho vecí, navštevujem magické miesta, vnímam svet okolo a to všetko potom dokážem pretaviť do textov. Zistil som tiež, že skutočný život je zvrátenejší a zvláštnejší než fikcia. Jedným z hudobníkov, ktorí nás inšpirovali, bol Nicolo Paganini, taliansky huslista, čo môžete počuť v "Devil´s Son". Jeho príbeh a tvorba nám poskytli veľa nápadov, ktoré sa zmenili na texty a hudbu. Texty odkazujú aj na staré magické rukopisy a diela Crowleyho, témy ako sexuálna mágia a sebautváranie. Tiež musím spomenúť Friedricha Nietzscheho a jeho teóriu o prekonávaní prekážok na to, aby človek získal silu a nie výber najľahšej cesty. Niekedy je to o tom, že človek padne, no potom vstane silnejší než predtým. Ďalšia téma je sloboda prejavu a sloboda vo všeobecnosti. Aby som to zhrnul, je to pocta mŕtvym. "Totenritual" sa zaoberá aj témami, ktoré ma v súčasnosti trápia a pridávam k nim zvrátenosť a mizantropiu, aby zneli démonickejšie a hodili sa k BELPHEGOR. Často tiež používame archaické spevy, zaklínadlá a iné protináboženské spevy v troch jazykoch.

Seth Siro Anton zo SEPTICFLESH odviedol na albume dokonalú prácu. Spolupracovali ste s ním už aj na albume "Conjuring the Dead". Predpokladám, že ste boli spokojní s jeho prácou a že vo svojom vizuálnom stvárnení rozumie vášmu hudobnému zmýšľaniu. Plánujete spoluprácu s ním aj v budúcnosti alebo urobíte v tomto smere nejaké zmeny?

Prvýkrát sme spolupracovali so Sethom na "Pestapocalypse" 2006, po ktorom nasledoval "Conjuring the Dead" v roku 2014. BELPHEGOR vždy preferoval rušivý a detailný obraz ako cover art a Seth Siro to zvláda majstrovsky. Ja prichádzam s nápadom na hlavný koncept. On na ňom pracuje bez obmedzení a potom urobí úpravy podľa mojej spätnej väzby, až kým výsledok nie je dokonalý. Nápady sú zjavne zvrátenou inšpiráciou pochádzajúcou od pomätenej múzy. Naša spolupráca bola skvelá a Seth znova odviedol vynikajúcu prácu a všetko dokonale reprezentuje našu hudbu a texty.

Vizuálna stránka BELPHEGOR bola vždy pôsobivá. Je pre vás taká dôležitá ako hudba samotná?

Nuž, hudba tróni nad všetkým. Hneď za ňou sú texty, ale cover musí ladiť s názvom a celkovou atmosférou. Všetko tvoríme od základov, nikdy by som nepoužil cover, ktorý bol už vopred hotový, takto to nerobíme. Vidím album ako celok, všetko musí byť navzájom prepojené a zapadať do tohto celku.

O mastering sa postaral Mark Lewis a o mix Jason Suecof. Aká bola spolupráca s nimi a ste spokojní s ich prácou? Povedal by som, že BELPHEGOR  si udržiava svoj typický zvuk z minulých rokov, len je viac epický. Je to smer ktorým by ste sa chceli v budúcnosti uberať ?

 Nikdy sa nedržíme žiadneho vzorca. Máme radšej vzrušujúce veci a všetko vidíme ako výzvu, takže meníme producentov, ľudí, s ktorými pracujeme atď. "Totenkult" zmixoval Jason Suecof a mastering mal na starosti Mark Lewis na Floride v Audiohammer Studios. Títo chalani pre nás vytvorili vynikajúcu zvukovů stěnu. Môžete počuť každý prvok - duniacu basovú gitaru, bicie, činely, gitary. Nemôžem povedať, čo spravíme alebo použijeme pri ďalšom projekte, pretože ešte nie je vydaný, takže sa teraz všetko sústreďuje na "Totenritual". Zatiaľ nemáme žiadne plány na ďalší projekt. Budúci rok budeme "pochodovať" po celom svete a prinesieme pekelnú hudbu a chaos našim prívržencom. Hail! 

Čo pre teba znamená názov "Totenritual"?

Nový album je tanec s mŕtvymi, smrť je všade. Použitie diabolskej symboliky a obratov má za cieľ provokovať a jasne vyjadriť náš protikresťanský postoj. Slovo Satan znamená protivník a my sme protivníci a nepriatelia cirkvi. Vždy som používal filozofiu ohľadne Satana/Lucifera ako nositeľa svetla v našich textoch. Vnímam ho ako hrdú, vznešenú a majestátnu postavu, ktorá odolávala všetkým vplyvom. Je tým, kto robí svoje vlastné rozhodnutia, kráča svojou vlastnou cestou ako rebel. Sám seba opisujem ako ateistu so sklonmi k nihilizmu. Súčasťou BELPHEGOR vždy bola a stále je temnota a posadnutosť. Nekľačím ani sa neplazím, aby som sa modlil k nejakej soche alebo takzvanému bohu.

Od roku 2006 vydávate albumy u vydavateľstva Nuclear Blast. Ste spokojní s prácou tohto vydavateľstva? Napĺňa všetky vaše očakávania? Môžete rozhodovať o väčšine vecí alebo je to najmä práca vydavateľstva?

Nuclear Blast je spoľahlivá spoločnosť, ktorá nám umožňuje slušný rozpočet na všetko, čo investujeme do kapely, ako je štúdio, cover, video, atď. Na ich zozname sú niektorí skvelí umelci ako napr. NILE, DANZIG, IMMOLATION, SLAYER. Rozhodujeme o všetkom, nepotrebujeme manažérov a ľudí z oblasti marketingu, aby nám hovorili, čo máme robiť. Keď všetci pochodujú naľavo, BELPHEGOR pochoduje napravo, nenávidíme obmedzenia a stagnáciu… a podporujeme všetko, čo je nonkonformné, protináboženské, proti životu.

Chcem tiež spomenúť , že digipack verzia albumu obsahuje dve bonusové skladby, obe nahraté v apríli tohto roku na Inferno festivale v nórskom Oslo pod názvom "Gasmask Terror" z LP "Conjuring the Dead" a "Stigma Diabolicum" z "Bondage Goat Zombie".

Okrem toho, minulý týždeň sme šli do Poľska a natočili video s Grupa13 a sme všetci zvedaví na výsledok. Je to veľmi profesionálna spoločnosť so skúsenými ľuďmi. Bude to určite naše najlepšie video doteraz a bude ku skladbe "Baphomet". Vydávame ho v polovici septembra, pred vydaním nového albumu, ktorý vychádza 15. septembra.

V Čechách a na Slovensku ste hrali veľakrát a máte tu silnú fanúšikovskú základňu. Ako sa u nás cítite? Vidíte rozdiel medzi nami a ostatnými fanúšikmi?

Milujeme turné po Východnej Európe, je to pre BELPHEGOR vždy niečo špeciálne a som si istý, že sa znova vrátime a vykonáme viac "rituálov" na oslavu pekelného Death/Black Metalu. Po vydaní "Totenritual" odštartujeme naše európske turné a následne zamierime do Severnej Ameriky, kde odohráme viac než tridsať koncertov. V polovici decembra vystúpime na festivale Black Christmass a to bude pravdepodobne naša posledná "kremácia" tento rok. Budúci rok sa vrátime do Ázie, Ruska a Latinskej Ameriky. Plánujeme sa znova zúčastniť toľkých letných festivalov, koľkých budeme môcť. Niektoré ako Wacken 2018 sú už potvrdené, ako aj niektoré ďalšie, ktoré zatiaľ nemôžem oznámiť.

Pozriete si aj vystúpenia iných kapiel na festivaloch a koncertoch alebo ste takí unavení, že si radšej doprajete trochu odpočinku?

To vždy záleží na okolnostiach. Niekedy prídeme tak skoro, že si môžeme pozrieť aj iné kapely a stretnúť sa s priateľmi. Ale cestovanie je veľmi často vyčerpávajúce a si rád, keď si môžeš pred koncertom pár hodín pospať, aby sme našim vyznávačom mohli ponúknuť intenzívny a diabolský "obrad", to je naším hlavným cieľom a plne sa naňho sústreďujeme.

Máš nejaké odporúčania pre fanúšikov? Niečo čo ťa zaujalo na súčasnej metalovej scéne?

Nikdy nepoužívam termín fanúšikovia, to ich podľa môjho názoru degraduje a to nechcem. Sú dôvodom prečo tu ešte stále sme, silnejší než kedykoľvek predtým. Ja aj tak podporujem, čo sa mi páči a zvyšok ignorujem. Zoznam kapiel by bol nekonečný, keby som ich tu začal menovať.

Zbieraš originály CD alebo LP? 

Už ich nezbieram, mal som síce veľkú zbierku LP, ale asi pred 20 rokmi som ich musel predať, aby som si mohol dovoliť prvé štúdiové nahrávky s BELPHEGOR.

Vďaka za rozhovor a teším sa na "Totenritual"! Máš nejaký odkaz pre vašich vyznávačov?

Vďaka za priestor. Dúfam, že ľudia si objednajú nový album "Totenritual" a podporia nás, takže budeme môcť pokračovať v turné po celom svete v plnej sile! Takže vďaka za priestor, Radek a uvidíme sa na turné. Hail Magic! Hail Death!

Informácie o rozhovore

Odpovedal/-li: Helmuth

Webová stránka: http://www.belphegor.at

Informácie o rozhovore

Uverejnené: 2017-09-22 22:22:00

Prečítané: 3409x

Autor: Radek Chlup

Radek Chlup

Názory redakcie

Chýba názor redakcie