IRON MAIDEN - The History of Iron Maiden - Part 1: The Early Days

Postaršia dáma menom Iron Maiden brázdi tento svet bok po boku so svojím verným druhom Eddiem už pekných pár rokov. Aj keď má už svoj vek, jej lesk a krása nebledne. Aj keď dravé roky mládí sú nenávratne preč. Maiden už len zreje. Do hrobu sa síce ešte určite nechystá, ale jej dnešní mladí obdivovateia by určite radi poodhalili rúško tajomstiev jej mladosti ... pre nich je stále tak tajomná a skrýva mnohé neodhalené záhady. Staršie ročníky určite s nadšením zaspomínajú a niekto možno vypustí aj slzičku nostalgie. A v týchto dňoch, či patríe do tej, alebo onej skupiny heavy metalových nadšencov, máte možnosť.

Ako najbližšie DVD sme čakali záznam z Dance of Death Tour, ale .. Steve Harris sa rozhodol zrejme oprášiť staré archívy Maiden a okrem niekoľkocentimetrových vrstiev prachu a originálnych Soundhouse kaziet našiel mnohé zaujímavé veci, ktorými sme po dôkladnom remasteringu práve my fandovia obšťastnení. V krabičke s krásnym coverom, počítačovým, ale old-school Eddiem nájdeme dve DVD placky a pár stranový booklet, ktorý obsahuje pokec o výrobe nosiča, o konkrétnych koncertoch, zopár fotečiek a pod. Dosť hodnotné informácie pre fanúšika Maiden.

Prvá, 120 minútová placka nám prináša tri koncertíky, okrem Live at the Rainbow dosiaľ nikdy nevydané. Sú to vystúpenia z úplných začiatkov Maiden, môžeme sledovať ich vývoj a zlepšujúce sa schopnosti, proste ako sa z nich stáva kapela svetového formátu, dnešná legenda. Úvodným koncertom na nosiči je už spomenutý Live at the Rainbow z klubu (prekvapivo...:)) Rainbow v Londýne, ktorý bvol prvým oficiálne vydaným koncertom. Je samozrejme z roku 1981 a spieva tam ešte Paul Di'Anno. Maiden boli vtedy ešte relatívne neznáma kapela, alebo povedzme skôr už vychádzajúce hviezdy. Žiadna svetelná megashow , žiadna pompéznosť Maidenom dnes vlastná. Ale to nevadí, z kapelky srší také nadšenie a odhodlanie, že až. Iich zručnosť je vtedy na ich vek pozoruhodná. Pri sólach máme možnosť všímať si detaily rúk gitaristov, atď.. Obraz a zvuk sa podarilo zremastrovať celkom dobre... Druhým vystúpením je Beast over Hammersmith z roku 1982, už s novým vokalistom Brucom Dickinsonom, ktoré nebolo nikdy zverejnené. Totálne vypredaný koncert Maidenom zrejme nevyšiel podľa ich predstáv, odrazilo sa to hlavne na svetle aj zvuku.. konkrétne speve.. Ale napriek tomu vidno, že zo starého videa sa snažili vyťažiť maximum. Na remasteringu sa muselo riadne zapracovať. Čo sa týka ich výkonu, je samorejme super. Nie dokonalý, ale super. Táto show je už oveľa profesionálnejšie spravená, uvidíte kopec dymových a svetelných efektov, rôzne spestrenia a samozrejme pri záverečnej "Iron Maiden" nechýba Eddie doprevádzaný diablikmi z klipu Number of the Beast. Tretím koncertom sa po prvý krát vzdialime z Londýna a to do nemeckého Dortmundu. Tento koncert z roku 1983 vysielala ZDF a bohužiaľ časť, kde kapela zmasakruje Eddieho, bola vystrihnutá, lebo bola neprijateľná pre prudérne TV publikum. Prvýkrát máme možnosť vidieť za bicími Nicka a myslím, že toto sú už Maiden, ako ich poznáme. Obrovská show na vysoko profesionálnej úrovni, akú vtedy možnosti dovoľovali. Pekne vidno pokrok kapely a aj Bruceho, ktorý zo seba robí väčšieho šoumena a viac komunikuje s publikom. Týmto začína klasické obdobie Maiden. Pri "Revelations" máme možnosť vidieť raritnú vec, Dickinsona hrať na gitare a pri tomto koncerte používa aj svoje dnes už povestné "Scream for me..."

Ťažiskom druhého disku je novonafilmovaný dokument The Early Days, podľa ktorého sa volá celé DVD :) Úžasná, pozoruhodná vec! Každý Maiden fan sa dozvie zaujímavé veci a pikošky. Členovia Maiden, teda hlavne Steve, rozprávajú príbeh od Stevových hudobných začiatkov v roku 1972 cez počiatok kapely v roku 1975 až po koniec World Piece Tour v roku 1983. Počas ich rozprávania uvidíme fakt raritné miesta, veci a fotky.. zábery členov, ktorých ste nikdy nevideli, a ako vyzerajú dnes, podpis zmluvy, všetky zásadné momenty a kopu ďalšieho.. Ale nechcem prezrádzať. Skutočne sa je na čo pozerať a zažratí Maideňáci budú slintať od blaha... Na DVD ale nájdeme aj spústu ďalších vecí, raritných fotečiek, obrázkov, zoznamy koncertov, Stevove súkromné veci ako jeho diár z roku 1975, plagáty vystúpení Maiden v kluboch a dokonca aj ako vyzerali backstage pasy a oficiálne tričká v tom čase. Proste tony informácií. Nechýbajú ani prvé televízne vystúpenia, promo videoklipy a skoro 25 minútový ČB dokument o mladučkých Maiden 20th century Box z roku 1981. Nádherný dotyk histórie. Mňam... No a jediným full koncertom na tomto DVD je charitatívny koncert Live at Ruskin Arms z klubu v Londýne, ktorého názov Maiden fans určite poznajú. Je to veľmi vzácna nahrávka z vlastných archívov skupiny, natočený domácou kamerou. Asi prvý koncert IM, ktorý bol zaznamený a mimochodom, konal sa v deň vydania prvého albumu...

Ak som povedala pri Rock in Rio, že DVD je povinnosťou pre každého heavymetalistu, pri tomto DVD to platí dvojnásobne, pre fanúškov Maidejn desaťnásobne. Unikátne DVDčko; som rada, že Maiden dostali nápad takéto niečo vydať. Pokiaľ vás Iron Maiden aspoň trochu zaujíma , neváhajte a bežte si ho kúpiť. 11 z 10 heavymetalistov odporúča a všetci sa tešia na ďalšie pokračovanie.

10 / 10

Disk 1:
1. Live at the Rainbow, 1981, 30 min