TRISTANIA - Darkest White

TRISTANIA - Darkest White

Po boku kolegov THEATRE OF TRAGEDY z nórskeho Stavangeru to bola práve TRISTANIA, ktorá sa svojím progresívne zmýšľajúcim a neotrelým prístupom k vlastnej tvorbe vymykala svojským spôsobom od zástupu ďalších - na mieste slepo prešľapujúcich kapiel a prekračovala hranice daného žánru. Od posledného albumu “Rubicon” (2010), ktorý bol poňatý v tradičnejších gotických okovách, sa ich tvár opäť istým spôsobom premenila. Čo je samozrejme iba dobre. “Darkest White” je druhá nahrávka v poradí, kde sa reprezentuje ešte pomerne novopečené, zato silno zomknuté spevácke duo - Mariangela Demurtas a Kjetil Nordhus (veľmi dobre známy z dnes už neexistujúcich GREEN CARNATION, či TRAIL OF TEARS). Oná zomknutosť sa pozitívne prejavila i na samotnom výsledku. Sympatická Talianka však tentokrát oproti predošlému albumu dostáva menej priestoru, čo vôbec neuberá na atraktivite prejavu kapely, ba naopak - na význame naberajú početné mužské spevy (tvrdé i melodické tu majú svojho zástupcu), ktoré spolu s Mariangelou vytvárajú veľmi pestrú mozaiku vokálov. Kjetil Nordhus znie v určitých polohách takmer na nerozoznanie, za čo môže najmä variabilita jeho hlasového prejavu. Vokálna pôsobivosť ústrednej speváckej dvojice exceluje, keď sa dostáva do úplnej harmónie (“Requiem”, “Lavender”).

Celkové podanie súčasnej TRISTANIE odhaľuje temnejšie a zároveň ostrejšie zákutia ich hudobnej povahy, čo v kombinácii s vycibreným muzikantským citom vychádza ako veľmi rôznorodé a o to viac pôsobivé. Práve hlbší nádych melanchólie tu vytvára oproti vyhrotenejším polohám dostatočne silný kontrast, čo umocňuje silu prejavu. Producent Christer André Cedergerg (jeho hudobné a producentské angažmá sú takisto veľmi rozmanité) našiel kapele nový zvuk ušitý “presne na mieru”. Výsledný materiál na mňa pôsobí opäť neotrelo a originálne, v čom spočíva obrovská devíza týchto Nórov. Opäť nás dokonale uisťujú v tom, že o ich hudobnú budúcnosť sa netreba obávať. Máme tu istotu, ktorá sa len tak sama od seba nepochová, pretože jej nechýba vynaliezavosť, čo sa o poväčšine im štýlovo príbuzných kolegov z branže povedať nedá.

9 / 10

01. Number
02. Darkest White