MANIAC BUTCHER - Masakr

Nikdy nehovor nikdy... Alebo – niekedy „navždy“ trvá nejakých deväť rokov. Keď v roku 2000 Barbarüd ukončil existenciu popri MASTER’S HAMMER najväčšieho celosvetovo uznávaného českého blackmetalového kultu, koniec mal byť definitívny. Roky odpočívajúci vladár sa však rozhodol svetu, v ktorom podľa neho black metal dávno nie je to čo býval, ukázať, že jeho ostrie nezhrdzavelo a rameno neochablo. A povedal by som, že ho treba brať vážne. Šesť skladieb na polhodinovej ploche v súčasnej konkurencii stačí na triumf prinajmenšom na domácej pôde. Novinka MANIAC BUTCHER prináša surový podzemný ortodoxný klasický black metal 90. rokov, v porovnaní s ktorým tvorba tých, ktorí sa v Čechách alebo aj na Slovensku snažia „prebrať“ trón, vyzerá ako pokusy vykechlených šašov, ktorí majú kopu „silných a múdrych“ kecov o tom, čo je (dnes) black metal, a nechcene pri tom pôsobia ako zabávači.

Barbarüd a Vlad pripravili materiál, definitívne zakorenený v black metale z čias, kedy tam nebolo miesto pre klávesy, romantiku a aj atmosféra bola jediná povolená – pekelná, zúrivá, mrazivá a bojovná. Tak ako za starých čias aj dnes znejú MB dosť seversky – gitarové motívy, melódie a harmónie pripomínajú starú tvorbu klasikov žánru, miestami napríklad ENSLAVED alebo GORGOROTH. Album nie je len o zúrivom čiernom rezaní, nechýbajú úderné „pochodové“ úseky a pomalé pasáže. Hudba je pri všetkej jedovitej priamočiarosti kompozične i technicky prepracovaná, popri brilantnej blackmetalovej melodike sa nezabudlo ani na sóla a povedal by som, že vokály sú spracované kvalitnejšie než za starých čias. Niekto by mohol povedať, že ide o retro, ale chyba lávky, MB takto hrajú prinajmenšom od čias „Barbarians“. A v porovnaní s minulosťou tam posun určite je, tak v hraní ako aj vo zvuku, ktorý je rozhodne blackmetalový do detailu, ale pri všetkej štýlovosti je kvalitný. Posledným kameňom do mozaiky sú typické texty v archaizovanej češtine. Tentokrát je príbeh albumu venovaný tam hore spomenutému vladárovi, ktorému po rokoch ústrania nechýba odhodlanie a je si veľmi dobre vedomý svojej pozície. Sebavedomá metafora (vládca = MANIAC BUTCHER), ale na hlinených nohách rozhodne nestojí.

7,5 / 10

1. Desatero krutých zim přežitých v teple žhnoucí záře slávy minulé
2. Projížďka hvozdem hlubokým za oučelem sčítání stavůch vlkůch a vlkodlakůch