NEAL MORSE - The Grand Experiment

NEAL MORSE - The Grand Experiment

Každému progrockovému fanúšikovi učite neunikla informácia, že banda muzikantov okolo Neala Morse-a sa rozhodla, že nám opäť ponúknu materiál, ktorý naozaj sypú jeden za druhým, či už sa jedná o eponymmné zoskupenie alebo ostatné projekty, kde Neal Morse figuruje, či už sa jedná o Flying Colors, Transatlantic a ďalšie. Morse je nekonečne produktívny, takže je na mieste otázka, odkiaľ stále berie toľko inšpirácie, kreativity, nápadov, atď. Pri takomto množstve počinov by človek čakal, že všetky albumy naozaj nemôžu mať tú silu a kvalitu, ktorá je od jeho kapiel očakávaná. Opak je ale pravdou, väčšina jeho projektov sú naozajstné muzikantské lahôdky, takže som sa tešil aj na jeho nový materiál.

Album sa začína úplne klasickou, Morse-ovou vokálnou vsuvkou, hneď na úvod je nám jasné, že nový materiál sa opäť ponesie v jasnom štýle svojich predchodcov, aj keď, zvuk sa mi zdá mierne odlišný, príde mi, že mix je vyváženejší, jednotlivé nástroje čistejšie a jasnejšie. Stále sa teda nachádzame v úvodnej skladbe The Call, po progresívnom úvode, kde si v podstate v priebehu 2 minút zasólovali všetci zúčastnení muzikanti sa posúvame k naozaj čistému, pekne vystavanému refrénu, ktorý v strede prerušuje výborná, ale naozaj perfektne vystavaná inštrumentálna pasáž, ktorú nasleduje krásny spoločný refrén, ktorý nás vedie k záveru tejto výbornej úvodnej, typicky progovej vecičke, ktorá je zakončená tvrdším, rýchlejším, ale stále veľmi melodickým riffom. Toto je jeden z vrcholov celého albumu a prichádza hneď na úvod. Po úvodnom nabudení ako sa patrí prichádza The Grand Experiment, ktorý má naozaj veľmi príznačný názov, úvod je špinavý, basovo gitarový, ktorý má ale veľmi dobrý sound a príjemne ma prekvapil. V momente príchodu refrénu sa ale opäť vraciame do sveta Morse-ovcov, klasika v podaní výborného, jemného refrénu, doplnený excelentnými klávesami nám ukazujú majstrovstvo všetkých zúčastnených. Experiment je naozaj takým malým pokusom o prepojenie štýlov, miestami sme vo svete progrocku, potom sa zrazu presunieme do sveta punku, nejakého toho metalu, proste cestovanie časom a žánrami ako sa patrí, za 5 a pol minúty, nech sa páči. Po tvrdších tónoch prichádza jemná balada Waterfall, veľmi melodická, akustická gitarka robí svoju prácu na sto percent a dodáva celej veci osobitý ráz, príjemná oddychovka. Nasleduje Agenda, ktorá ma na prvé počutie donútila pozrieť sa na displej môjho prehrávača, či mi nepreskočilo CD, takýto zvuk, ktorý nám neustále skáče z totálne melancholických, jemných veršov do úplnej zvukovej temnoty, výborný kontrast. Túto vec budete buď milovať alebo nenávidieť, naozaj, žiadne môže byť tu neplatí. Pre mňa, perfektný, odviazaný, zvukovo vymazlený kúsok. Po miernom úlete sa teda dostávame k totálnej pecke, myslím, že to nemusíme brať len v rámci tohto materiálu, ale pre mňa, je to najlepšia vec za posledných pár rokov. Alive Again je naozaj bomba od prvého tónu, až po úplný záver. Komplexne vyskladaná, nádherná ukážka progu ako takého, krásny text, výborné prechody, či už tematické, zvukové, náladové...Gitarové sólo v prvej tretine tejto mašinérie je naozaj úžasné, výborne dopĺňa náladu celej skladby, ba priam celého albumu, aby sme sa potom opäť mohli vrhnúť do sveta hudobného abstraktu, kde na prvé počutie človek len ťažko hľadá nejaký súvis medzi jednotlivými frázami, ale čím dlhšie sa necháte unášať, tým ľahšie potom hľadáte tie prekrásne prepojenia, ktoré v sebe táto skladba a celý album majú. Nájdeme tu naozaj všetky možné odkazy na rôzne hudobné štýly, od moderného popu, až niekam k jazzu, miestami bluesu, proste nádhera. Ani neviem ako a tých 26 minút utieklo ako voda, len zrazu mi hlasitosť v slúchadlách začala klesať a bolo mi jasné, že sme na konci, bohužiaľ.

The Grand Experiment je neskutočná hudobná exkurzia skoro do všetkých hudobných žánrov, na ktoré si človek dokáže spomenúť, naviac doplnená o skvelé hudobné výkony, výborné texty, aranžmány a efekty. Tento album je pre mňa jeden z najlepších, ktoré dala táto partia muzikantov dokopy. Sú tu jasné monumenty, na ktorých celý album stojí, v podstate, ako na väčšine ich diel, ale, tieto sú výborne doplnené materiálom, ktorý robí z celého albumu jeden súvislý hudobný záťah bez slabšieho miesta po celú jeho dĺžku, čo nebývalo vždy pravidlom. Experiment sa vydaril na výbornú, môžete ho zaradiť do sériovej výroby, páni!

9,5 / 10

1. The Call (10:12)
2. The Grand Experiment (5:27)