NEWSTED - Heavy Metal Music

Bývalý basgitarista Metallicy Jason Newsted sa konečne tento rok po dlhšom čase ohlásil na scéne. Najprv so svojou novou kapelou (alebo projektom?) nazvanou podľa seba vydal v januári 4 skladbové EP príznačne nazvané Metal, čo mala byť ochutnávka pred debutovým albumom. Ten prišiel napokon v polovici leta a keď niekto niečo namieta proti dosť gýčovitému názvu celej kolekcie, Jason má pre neho odpoveď, že pôvodný nápad bol album rozdeliť na 3 časti a každú z nich vydať ako EP, pričom prvé by sa volalo Heavy, druhé Metal a tretie Music. Nakoniec tento nápad zmenil na vydanie riadneho albumu a pospájal všetky tri názvy dokopy. Zo skôr vydaného EP Metal sa na album dostali dve skladby, Soldierhead a King of the Underdogs. Prvá z nich je tvrdá motörheadovská vec, kde hraje prím Jasonova basgitara. Hlavný mozog kapely na celej platni aj spieva, jeho hlas sme už mali možnosť zažiť aj na vystúpeniach Metallicy, kde s obľubou vzal na seba napr. časť klasiky Whiplash.

Nedá sa povedať, že Newsted je excelentný spevák, v jeho hlase sa však dá nájsť určitý zapamätateľný výrazový prvok a tak prílišná „jednofarebnosť“ vokálu až tak nevadí. Druhý už predtým známy kúsok King of the Underdogs je zaujímavejší najmä vďaka väčšej rôznorodosti, už zlovestný pomalý rozjazd s ťažkými sabbathovskými gitarami nás zavedie k ústrednému riffu, ktorý ťahá celú túto výbornú skladbu. Newsted cedí slová textu cez zuby a refrén si náležite vychutnáva. Pri tejto piesni nevadí ani jej dlhšia stopáž. Album však otvára ťažkopádna Heroic Dose, ktorá tak trochu pripomína Jasonovu prvú kapelu Flotsam And Jetsam a ich tvorbu z deväťdesiatych rokov. Na albume cítiť ozveny azda všetkých významnejších bývalých pôsobísk ústrednej postavy kapely, teda je tu niečo z Flotsam, Metallicy aj Voivod a popritom trochu toho Motörheadu či Black Sabbathu. V žiadnom prípade sa však nejedná o nejaké kopírovanie, všetky skladby majú svoju vlastnú tvár. Je to poctivý heavy metal amerického strihu a presne toto sme aj od Newsteda čakali. Long Time Dead akoby vypadla z pokladnice Motörhead, akoby ju napísal sám Lemmy. Tu sa Jason inšpiroval predsa len trošku viac. Za zmienku určite stojí aj nasledujúca Above All, azda najmelodickejšia vec na platni. Tá by sa dala označiť za čierneho koňa celej kolekcie. Je až neuveriteľné koľko málo priestoru ako skladateľ dostal Newsted u hetfieldovcov. Jeho nápady sú dosť prešpekulované v pozitívnom zmysle, dá sa u nich čoho chytiť. Mal aj dobrú ruku pri výbere muzikantov do svojej kapely, neokukané mladé tváre sa pri ňom našli. Možno album znie v konečnom dôsledku pomerne jednotvárne, čo robí predovšetkým trochu ťažký hutný zvuk, napriek tomu sa Newsted ukázal ako kvalitný skladateľ, slušný spevák a frontman, o jeho basgitarových schopnostiach sa nemusíme baviť, a podporený poctivými hudobníkmi zo svojej kapely stvoril obstojnú prvotinu. Verme, že sa naozaj jedná o regulárnu kapelu s budúcnosťou.

7,5 / 10

1. Heroic Dose
2. Soldierhead