TOTAL DEVASTATION - Reclusion

TOTAL DEVASTATION předcházela pověst nadějné deathmetalové partičky, za což může především kladně přijatý debut s názvem „Roadmap Of Pain“ (2003). Ke mně se však dostalo (kromě několika střípků ze zmíněné prvotiny) až jejich nejnovější album „Reclusion“, takže hudební vývoj kapely nemohu posuzovat. Jediné, co mohu rovnou prozradit, je to, že novinka finských experimentátorů se opravdu povedla.

V kolonce „žánr“ je sice uveden death metal, jenomže ono to není tak jednoduché. TOTAL DEVASTATION z něj, pravda, vycházejí, avšak k jeho klasickému pojetí mají na míle daleko. Ortodoxní fanoušci tohoto stylu pravděpodobně z muziky finského sexteta nadšeni nebudou, ale ostatní jí mohou být velice příjemně překvapeni, ne-li doslova pohlceni (albu ale musí věnovat dostatečné množství poslechů – nejen vlastní zkušenost to potvrzuje).

Základním stavebním kamenem této nahrávky je severské pojetí smrtícího kovu, které je doplněno o řadu dalších prvků. Thrash, core, industriál – všechno se to dohromady neustále mísí, prolévá, přelévá, mění a tak dále, zase od začátku…děje se to však absolutně nenásilnou formou, takže není problém odskočit si od thrashové momentky ke grindové sypačce a zase nazpátek. Člověk se může dočkat i naprosto překvapivých chvil, jako např. v „They Stand On 3“, která začíná heavymetalovým riffem, jenž je následován brutální deathovou salvou. Kapele jsou jakékoliv trendy naprosto cizí, takže se dočkáme i velice vkusného a hojného užití samplů a v menší míře i kláves (díky tomu nahrávka působí velice různorodým a koneckonců i trochu odlidštěným dojmem).

Celkově to připomíná dobře seřízený buchar, který vše nekompromisním způsobem rozdrtí. Nahrávka působí velmi těžkotonážně a hodně vzdáleně může připomínat třeba tvorbu NEUROSIS nebo CULT OF LUNA (alespoň tedy co se týká náporu na psychiku jedince). Vše je ale samozřejmě mnohem brutálnější. Intenzita a energie – to jsou klíčová slova tohoto alba, které jinak plyne spíše ve středním tempu (kapele však nedělají žádné problémy ani rychlé či pomalé pasáže). Přitom je vše i přes masivní kytarové hradby zvukově dostatečně čitelné (nahrávalo se mj. i ve studiu Finnvox, takže k tomuto už asi netřeba nic dodávat). Mezi zajímavosti rozhodně patří to, že v kapele působí po jedné bratrské dvojici a trojici a nahrávku svým vokálem obohatil i G ze současných hvězd grindcorové scény – výborných ROTTEN SOUND. Na limitované edici alba je možno najít ještě cover AUTOPSY („In The Grip Of Winter“) a videoklip ke skladbě „Reclusion“.

TOTAL DEVASTATION svým nejnovějším albem dokazují, že tuto kapelu (stejně jako v poslední době stagnující finskou scénu) je třeba brát velice vážně. Mám takové tušení, že o naší severské šestici v budoucnu ještě hodně uslyšíme. A určitě to nebude trvat dlouho…

8,5 / 10

01. Murderous
02. Divine